KUCHING: Sarawak akan terus menuntut lima baki perkara yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) daripada Kerajaan Persekutuan.

Timbalan Menteri Undang-Undang, MA63 dan Hubungan Negeri-Persekutuan Datuk Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali berkata lima perkara itu masih dalam perbincangan kedua-dua pihak.

Antaranya, jumlah keahlian lembaga pengarah dalam Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

“Kerajaan Sarawak telah mengemukakan cadangan calon ahli untuk mewakili Kerajaan Sarawak.

“Ini adalah penting bagi memastikan Kerajaan Sarawak mengetahui kedudukan kewangan negara, antara lainnya, untuk membantu usaha Kerajaan Sarawak dalam perbincangan dan rundingan berkenaan pemberian khas di bawah Perkara 112D Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Datuk Ibrahim Baki (GPS-Satok) mengenai jumlah tuntutan di bawah MA63 yang belum selesai di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, pada Jumaat.

Bagaimanapun kata Hasidah, pihaknya belum menerima maklum balas daripada kerajaan Persekutan berhubung perkara tersebut.

Beberapa tuntutan lain termasuk isu pentadbiran badan kehakiman di Sabah dan Sarawak, pengiktirafan JKR Sarawak, Jabatan Pengairan dan Saliran Sarawak (DID) dan Jabatan Bekalan Air Luar Bandar Sarawak (JBALB) sebagai Jabatan Teknik di bawah Arahan Perbendaharaan 182, cadangan pertambahan bilangan Ahli Dewan Rakyat dari Sabah dan Sarawak di Parlimen, dan perbincangan mengenai formula semakan Pemberian Khas di bawah Perkara 112D Perlembagaan Persekutuan.

Selain itu, Hasidah berkata Kerajaan Sarawak telah mencadangkan pindaan kepada Senarai Perundangan di dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, ia termasuk untuk memindah ‘Pelancongan’ daripada Butiran 25A dalam Senarai I (Senarai Persekutuan), untuk disenaraikan sebagai salah satu butiran di dalam Senarai III (Senarai Bersama).

Untuk rekod, Sarawak telah mendapatkan hak menerusi MA63 yang dituntut dalam Mesyuarat Majlis Khas Mengenai Perjanjian Malaysia 1963 sebelum ini.

Antara persetujuan rundingan di antara Kerajaan Sarawak dan Petronas melalui Commercial Settlement Agreement (CSA) pengiktirafan hak Sarawak untuk mengenakan cukai jualan ke atas produk petroleum, pengiktirafan hak Sarawak untuk mengawal selia pengagihan gas di Sarawak dan pindaan kepada Perkara 1(2), 160(2) dan 161A (6) dan (7) Perlembagaan Persekutuan, yang telah berkuat kuasa mulai 11 Februari 2022.