KOTA BHARU: Polis Kelantan sedang menjalankan siasatan dalaman ke atas empat anggotanya yang ditahan selepas disyaki membekalkan air ketum dan tembakau kepada tahanan di lokap Mahkamah Kota Bharu, 30 Okt lepas.

Ketua Polis Kelantan Datuk Muhamad Zaki Harun berkata sebelum ini keempat-empat anggota berpangkat koperal dan lans koperal berusia antara 25 hingga 33 tahun itu, direman tiga hari.

"Siasatan dalaman masih dijalankan dan kita akan ambil tindakan sementara untuk proses tahan kerja.

"Sekiranya benar bahan itu dibawa sama ada untuk kegunaan mereka atau untuk diedarkan, tindakan akan diambil di bawah kes jenayah iaitu mengikut Seksyen 30(3) Akta Racun 1952," katanya kepada pemberita selepas Perhimpunan Bulanan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPPK) Kelantan, di sini hari ini.

Susulan kes itu, Muhamad Zaki berkata pihaknya akan memberi penekanan kepada aspek penyeliaan termasuk mencari kaedah penyeliaan terbaik bagi ketua polis daerah dan jabatan masing-masing.

"Jika berlaku apa-apa kesalahan, orang yang menyelia juga akan terlibat dan disebabkan itu kita amat menekankan agar pemantauan dilakukan oleh pegawai penyelia.

"KPN (Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain) pada Ogos lalu menyeru semua pegawai dan anggota yang memegang jawatan sebagai penyelia dalam Polis Diraja Malaysia agar melaksanakan arahan 'total enforcement' (penguatkuasaan penuh) ke atas Peraturan 3C Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993," katanya.

Beliau menambah kes seumpama itu pertama kali dikesan di negeri ini.

-- BERNAMA