KUALA LUMPUR: Setelah hampir empat tahun 'bertapa', Ramayan akhirnya tampil bersama album terbaharu bertajuk ‘Di Persiaran Cakrawala’.

Album ini mengandungi 10 buah lagu dengan atmosfera dan mood yang bervariasi, dimana para pendengar dibawa ke sebuah pengembaraan emosi dan pengalaman ‘sonic’ yang berbeza dengan album sebelum ini.

Album ini menampilkan lagu Single ‘Lamunan Anak Bulan’, yang telah dinobatkan sebagai pemenang ‘TAPAU Awards’ dalam kategori Lagu Terbaik Disember 2020 lalu.

Mengambil masa dua tahun dalam produksi pembuatan, ia juga menampilkan pemuzik berkaliber dari Indonesia, Mondo Gascaro selaku penerbit bersama yang telah meluangkan masa selama sebulan di Malaysia untuk bekerja sama dalam proses rakaman album ini.

Album yang dirakamkan di studio Ronggeng, Luncai Emas ini menggunakan teknik rakaman ‘track-by-track’ dan kebanyakannya menggunakan barangan musik “vintage” untuk mendapatkan kualiti dan nuansa rakaman seperti zaman 70an.

Penyanyi, pemain gitar dan pemain keyboard, Ramayan Syafie Muhammad Nasir, berkata Lamunan Anak Bulan dipilih sebagai single kerana percaya ia permulaan terbaik untuk memperkenalkan muzik mereka.

“Kami pilih Lamunan Anak Bulan sebagai single sebab kita percaya bahawa lagu ini adalah mukaddimah yang terbaik untuk mengenalkan orang ramai kepada muzik kami, terutamanya album kami yang baru ini.

"Waktu kami melancarkan album pula, satu negara sedang menjalani PKP, dan orang ramai pula dalam keadaan murung.

"Disebabkan itu kami rasa bahawa lagu ini dapat menaikkan semangat pendengar yang sedang merenungi nasib masing-masing," katanya.

Album ini mengambil masa dua tahun kerana proses adunan muzik yang sering diulang-ulang dan diperbetulkan.

"Susah untuk kami sebagai band untuk berpuas hati dengan hasil kami. Adakalanya sudah puas hati, tapi apabila didengari semula selepas beberapa hari, diperbetulkan lagi.

"Kami inginkan supaya album ini menjadi sebuah album yang menyerlah dari segi nilai komersial dan juga nilai kritikal, oleh itu kami meluangkan masa dalam produksi lebih lama,” katanya lagi.

Sementara itu, Omar Saifuddin (pemain bass) memberitahu, konsep album Di Persiaran Cakrawala simboliknya mengisahkan tentang pengembaraan kearah kedewasaan secara peribadi dan sebagai band  Ramayan dalam menghasilkan album tersebut secara amnya.

"Seperti proses pembelajaran dari segi penulisan lagu, lirik, dan emosi. Sumbangan idea dari setiap ahli band, dan kendalian kerja disebalik lagu seperti bahagian teknikal mixing dan mastering (pascaproduksi)," katanya.

Bunyian ‘Di Persiaran Cakrawala’ terinspirasi dari musik-musik pada masa lalu terutamanya dari artis-artis seperti The Beatles, Todd Rundgren, ABBA, David Bowie,  dan artis legenda Nusantara seperti Sweet Charity, Kembara, dan Allahyarham Sudirman Haji Arsyad.

Kekuatan album ini adalah pada sebuah konsep yang lengkap ‘berpakej’, dimana musiknya adalah selari dengan visual yang dilihat pada desain kulit album serta fesyen yang diragakan mempengaruhi tema retro-futuristik.

Terdahulu, Ramayan telah berjaya melebarkan sayapnya dan membawa nama Malaysia ke pentas antarabangsa menerusi mini-tour dan persembahan di festival luar negara,  iaitu di Jakarta, Indonesia dan Seoul, Korea Selatan.

Ramayan juga telah dipilih untuk menjadi kugiran pembukaan buat kugiran terkenal dari Australia, ‘The Temper Trap’ pada tahun 2017, dan berkongsi pentas bersama-sama para pemuzik unggul dari Indonesia seperti kugiran Barasuara dan Matajiwa (Anda Perdana).