GEORGE TOWN: Kerajaan Pulau Pinang memutuskan semua gaji barisan Exco dipotong selama sebulan dan disumbangkan kepada Tabung COVID-19 negeri.

Ketua Menteri, Chow Kon Yeow memaklumkan, perkara berkenaan diputuskan dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang bersidang pada Rabu.

"Keputusan ini adalah sebagai tanda solidariti dalam usaha melawan pandemik COVID-19 di negeri ini dan sumbangan berkenaan akan digunakan dengan sebaiknya termasuk dalam aspek kesihatan awam dan juga pembangunan ekonomi Pulau Pinang secara keseluruhan," kata beliau dalam kenyataan media hari ini.

Kon Yeow berkata, sumbangan itu merupakan kali kedua dibuat selepas kali pertama dilaksanakan tahun lepas.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini memaklumkan sebagai tanda sokongan, barisan jemaah Menteri bersetuju untuk tidak mengambil gaji selama tiga bulan mulai Jun ini.

Kesemua gaji yang tidak diambil itu akan disumbangkan ke dalam Akaun Amanah Bencana Negara sebagai membiayai perbelanjaan berkaitan COVID-19.

Langkah itu diikuti kumpulan penjawat awam melibatkan pengurusan tertinggi dan Gred 44 hingga Gred 56 serta penjawat awam bagi Gred 29 hingga Gred 41 yang akan turut menyumbangkan sebahagian gaji mereka selama tiga bulan.