BUTTERWORTH: Hasrat penduduk negeri ini untuk melihat feri ikonik Pulau Pinang kembali beroperasi mungkin tidak akan menjadi kenyataan.

Ia berikutan struktur kedua-dua terminal feri di bahagian pulau dan tanah besar dikatakan telah dimusnahkan oleh pihak pengurusan feri terbabit selepas perkhidmatannya dihentikan sejak tiga tahun lalu.

Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng berkata, hasrat kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk mengembalikan feri ikonik itu ke perairan negeri ini mungkin tidak kesampaian berikutan tindakan merobohkan terminal feri berkenaan.

"Asalnya kita ingat, lepas jadi kerajaan kita mahu kembalikan feri bersejarah ini untuk digunakan dengan kos baik pulih tidak sampai RM30 juta.

"Tapi masalahnya sekarang sekiranya kita baik pulih pun tak guna juga kerana pentadbiran dahulu selepas menamatkan khidmat feri ini, mereka hancurkan juga terminal...saya pun tak tahu apa niatnya mereka hancurkan terminal itu," katanya di sini, pada Sabtu.

Beliau ditemui media selepas melancarkan perkhidmatan bas RapidPenang Bagan Dalam LOOP yang diadakan di hadapan pejabat bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Dalam.

Guan Eng berkata, hasrat untuk mengembalikan kegemilangan feri bersejarah itu juga pernah disuarakan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkan bukan sahaja mempunyai nilai sejarah yang tinggi malah menjadi antara pengangkutan penting menghubungkan bahagian tanah besar dan pulau.

Jelasnya, Perdana Menteri juga terkenang nostalgia dahulu semasa menaiki feri ikonik Pulau Pinang yang bukan sahaja boleh membawa penumpang pejalan kaki malah membawa kenderaan menyeberangi laut

"Bila terminal dah hancur, ke mana feri-feri ini nak berlabuh?

"Kenapa dia hancurkan terminal..ini saya tak tau..kena tanya dulu punya orang," katanya

Pada Mac lalu, Kerajaan Persekutuan dilaporkan akan mempertimbangkan untuk mengembalikan semula operasi feri ikonik ke Pulau Pinang yang dihentikan sejak 31 Disember 2020.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berkata, usaha itu tidak boleh dijalankan dalam kadar segera kerana ia perlu menghadapi banyak cabaran antaranya isu pengubahsuaian terminal feri.

"Operasi feri ikonik itu tidak boleh dikembalikan segera dan perlu mengambil masa memandangkan banyak cabaran terpaksa dihadapi dari sudut operasi untuk mengembalikan segera perkhidmatan ini disebabkan terminal lama sudah diubah suai untuk feri baharu yang hanya dapat membawa penumpang pejalan kaki dan penunggang motosikal.

"Kita juga perlu perhalusi adalah projek pengubahsuaian terminal feri di kedua-dua belah bahagian pulau dan tanah besar ketika ini yang tidak lagi boleh menampung operasi feri ikonik melibatkan pergerakan kenderaan empat roda," katanya.

Selepas 126 tahun menjadi pengangkutan tertua di Pulau Pinang, perkhidmatan ikonik feri sebagai alternatif laluan dari Seberang Perai untuk ke bahagian pulau dan sebaliknya telah digantikan dengan bot laju bermula 1 Januari 2021.

Sebelum ini, SPPP mengumumkan perkhidmatan feri di Pulau Pinang untuk kenderaan empat tayar akan dihentikan bermula 1 Januari 2021 mana, feri Ro-Ro hanya untuk kegunaan motosikal dan basikal sahaja.

Ini bermakna, kesemua kenderaan empat tayar tidak lagi boleh menggunakan laluan laut sebagai alternatif untuk ke bahagian pulau atau sebaliknya.

Bermula tarikh itu juga, perkhidmatan feri bagi penumpang, motosikal dan basikal akan diambil alih oleh Penang Port Sdn Bhd (PPSB) daripada daripada Prasarana Malaysia Berhad.

PPSB juga akan menyediakan perkhidmatan katamaran untuk penumpang, motosikal dan basikal bagi menggantikan feri sebelum ini.

Bagaimanapun, bagi mengekalkan nilai sejarah dan elemen ikonik Pulau Pinang, SPPP akan menempatkan dua buah feri ikonik di Tanjung City Marina.

Dua feri tersebut akan diubahsuai sebagai restoran dan muzium terapung yang mana, kedua-duanya tidak akan bergerak, hanya diletakkan di Tanjung City Marina sahaja. - Sinar Harian