Kumpulan bekas penjawat awam (G25) mengesyorkan agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dijadikan sebagai institusi yang bebas tanpa kawalan menteri.

Penasihat G25, Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim, berkata reformasi badan itu wajar dilaksanakan supaya SPRM mampu membanteras jenayah rasuah dengan lebih berkesan.

"Kami mengesyorkan agar SPRM dijadikan satu badan bebas yang tanpa perlu membuat laporan kepada Jabatan Perdana Menteri ataupun tidak dikawal oleh mana-mana menteri dan terus bertanggungjawab kepada Parlimen.

"Oleh itu, kami mencadangkan Parlimen mewujudkan satu jawatankuasa yang bertanggungjawab dalam menjaga soal integriti dan ketelusan dalam urusan pentadbiran kerajaan," katanya kepada pemberita selepas pertemuan dengan Jawatankuasa Pembaharuan Institusi di Menara Ilham di sini, pada Khamis.

Dalam pertemuan tersebut, katanya G25 antara lain turut menerangkan beberapa syor hasil laporan yang telah disediakan sebelum ini berkenaan perubahan institusi seperti Parlimen, kehakiman dan perkhidmatan awam.

G25 adalah sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyuarakan perspektif wasatiyyah dalam hal keagamaan, memperkukuh institusi perundangan serta mempertingkatkan mutu pentadbiran dan pemerintahan negara.

Terdahulu, kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Pembaharuan Institusi yang berperanan membentangkan penemuan serta syornya kepada Majlis Penasihat Kerajaan yang kemudian akan mengemukakan laporan kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam perkembangan lain, G25 turut bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk mengkaji semula peranan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan mencadangkan agar Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM) dimansuhkan.

BACA: Kaji semula Jakim, umat Islam jangan melatah - Pengarah IPDM

"Kami menyokong supaya peranan JAKIM dikaji semula dan sekiranya ada perubahan-perubahan yang perlu dibuat kami harap supaya pihak kerajaan harus membuat pindaan tentang peranannya dalam pentadbiran Islam,

"IKSIM pula wajar dimansuhkan kerana kami berpendapat peranannya masih malap serta pendekatan yang digunakan agak liberal dan ekstremis," katanya. -- Bernama