Penderitaan seorang gadis dari Merlimau, di sini yang terpaksa menangguh operasi pembedahan untuk menukar injap jantungnya akibat tidak mampu menanggung kos, bakal berakhir apabila kisahnya mendapat perhatian pihak Kerajaan Negeri.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Serkam, Datuk Zaidi Attan berkata, Kerajaan Negeri mengambil langkah segera untuk menanggung segala kos pembedahan bagi Siti Nur Hashim, 22 tahun, di Institut Jantung Negara (IJN) selain kos rawatan dan perjalanan memandangkan keluarga gadis itu layak untuk menerima semua bentuk bantuan.

Beliau yang ditemui ketika mengadakan lawatan ke kediaman Siti Nur di Kampung Serkam Tengah berkata, kos pembedahan berjumlah RM35,000 itu akan dibiayai sepenuhnya oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri manakala kos perjalanan dan rawatan akan ditanggung oleh Majlis Agama Islam Melaka (MAIM).

"Keseluruhan pembiayaan dipersetujui ditanggung oleh JKM Melaka dan juga pihak MAIM yang akan menyediakan bantuan perjalanan kewangan ke IJN.

"InsyaAllah, saya mohon perkara ini diambil tindakan lebih cepat supaya masalah ini dapat diselesaikan lebih awal dan jaga kesihatan adik lebih cepat sembuh," katanya.


Selasa lalu, Astro AWANI melaporkan, Siti Nur yang menghidap jantung berlubang sejak usianya lapan tahun, terpaksa menanggung kesakitan apabila jantungnya kembali membengkak dan perlu menjalani operasi pembedahan menukar injap dengan segera.

Mengikut jadual yang ditetapkan oleh IJN, gadis itu perlu menjalankan pembedahan sejak Julai 2016 lagi, tetap akibat kesempitan hidup, dia dan keluarga gagal menyediakan kos dan terpaksa menahan sakit apabila tahap kesihatannya semakin merudum.

Siti Nur berkata, memandangkan sudah lebih setahun dia masih gagal untuk meneruskan pembedahan, dia redha dan bersedia untuk dijemput Illahi pada bila-bila masa.

Namun melihat kecekalan ibunya yang sentiasa berusaha, dia cuba kuatkan semangat dan usaha menyembunyikan segala kesakitan.

Siti Nur yang tidak berupaya bekerja seperti gadis seusianya juga tidak mampu membendung kesedihan apabila penderitaannya mendapat perhatian pelbagai pihak selepas didedahkan Astro AWANI.

"Terima kasih YB sebab bantu kita. Tak sabar lah… secepat mungkin ikut ibu. Bersyukur sangat. Kesian dekat ibu, ke sana ke sini cari duit," katanya sebak.

Sementara itu, ibunya, Rodziah Jaffar, 52 tahun, berkata tiada apa yang lebih membahagiakan bagi seorang ibu selain melihat anak mempunyai kesihatan yang sempurna.

Katanya, dalam masa terdekat, dia akan membawa anak bongsu dari empat beradik itu untuk terus melakukan pembedahan.

"Saya berharap anak saya akan sihat seperti anak gadis lain. Selepas ini, bolehlah dia bekerja untuk tampung diri sendiri. Alhamdulillah," ujar Rodziah.