KUALA LUMPUR: Malaysia akan meningkatkan kerjasama di peringkat Asia dan Pasifik untuk memperluas program serta aktiviti pembinaan kapasiti statistik, terutamanya dalam usaha menjayakan agenda kelestarian.

Sebagai ahli Majlis Pentadbiran Institut Statistik, Jabatan Perangkaan Malaysia (DoSM) komited untuk menjadi pemudahcara kepada perkongsian amalan statistik terbaik antara negara demi manfaat sejagat.

Kata Ketua Perangkawan, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin, Malaysia punyai platform luas untuk perkongsian pengetahuan dan kepakaran untuk pembangunan kapasiti statistik yang mampan dan penyertaan selain mengukuhkan kerjasama antarabangsa melalui Institut Statistik Malaysia.

“Dengan memperkukuh pembinaan kapasiti statistik manusia, pertukaran perspektif teknologi terkini berkaitan dengan statistik, DoSM boleh berkongsi dan mengembangkan kebolehan dalam pembangunan kapasiti melalui kerjasama pengurusan latihan dalam statistik rasmi.

“DoSM juga berkongsi kemudahan dan kerjasama dengan badan statistik lain yang berkaitan untuk menyelaraskan program berkaitan latihan.”

Mohd Uzir berkata demikian dalam ucapan pembukaan Sesi ke-19 GC SIAP dan Seminar Pengurusan ke-18 Ketua Pejabat Perangkaan Kebangsaan (NSOS) di Asia Pasifik di sini pada Rabu.

Tegas beliau, Malaysia menyokong SIAP untuk mencapai matlamat dan jangkaan yang digariskan dalam Pelan Strategik SIAP 2021-2025 untuk menambah baik sistem statistik dalam membuat keputusan.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Ekonomi, Datuk Nor Azmie Diron, yang menyatakan bahawa pentingnya Malaysia untuk menyelaras sistem statistik dengan standard antarabangsa supaya impaknya lebih ketara.

Dalam ucapan perasmiannya, beliau berkata, dengan memanfaatkan data besar, kecerdasan buatan (AI) dan penyelesaian pembelajaran mesin, input data dapat diolah kepada kefahaman bermakna.

Ia bertepatan dengan keperluan yang semakin meningkat dalam banyak perkara, antaranya statistik alam sekitar yang menyeluruh ketika dunia sedang memberi tumpuan kepada usaha menangani krisis perubahan iklim.

“Ini termasuk data mengenai pelepasan gas rumah hijau, kadar penebangan hutan, penggunaan tenaga boleh diperbaharui, dan kepelbagaian biologi.

“Akses kepada satistik yang tepat, terkini dan semasa menyediakan negara dengan kelebihan daya saing, dan memupuk budaya berpusatkan data menjadi penting dalam memastikan keputusan, sama ada dalam sektor awam atau swasta, kekal rasional, objektif dan seiring dengan aspirasi negara.”

Acara yang bermula 13 Disember 2023 ini dihadiri 97 perwakilan dari negara-negara anggota Asia dan Pasifik yang diketuai oleh Ahli GC dari Jepun, Bangladesh, China, India, Filipina, Republik Korea, Thailand dan Viet Nam, termasuk wakil dari Malaysia.

Sesi ke-19 GC SIAP akan membincangkan perkara-perkara berbangkit daripada Sesi ke-18 termasuk laporan Pengarah mengenai pencapaian pada tahun 2023; cadangan program kerja dan pelan kewangan Institut bagi tahun 2024; dan penggubalan pelan strategik bagi tahun 2025-2029.

Sementara Seminar ke-18 pula bertujuan untuk mengukuhkan keupayaan kepemimpinan dan pengurusan ketua-ketua Pejabat Statistik Kebangsaan (NSOs) dengan menyediakan forum untuk membincangkan, bertukar pandangan dan berkongsi pengalaman.