KUALA SELANGOR: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru generasi muda yang menolak fahaman jumud dan kolot agar bangkit sebagai satu kekuatan baharu masyarakat Madani.

Tegasnya, melalui aspirasi baharu itu, anak muda dari semua kaum di negara ini perlu menjadi generasi yang mampu mempertahankan akidah, nilai, akhlak, kebenaran dan keadilan. 

"Kebangkitan, kehebatan, kewarasan dan keilmuan bangsa berteraskan kepada faham, keharmonian, keadilan dan kemanusiaan. Saya percaya dalam membuat penyesuaian bidang pendidikan, teras ini kita tidak boleh ketepikan.

"Sudah sampai ketikanya bangkitnya generasi baharu yang menolak fahaman jumud, kolot dan merugikan bangsa. Bangkit sebagai satu kekuatan. Anak-anak Melayu yang pintar bersama anak Cina, India, Kadazan dan sebagainya bangkit pertahan akidah, nilai, akhlak, kebenaran dan keadilan, bangkit sebagai masyarakat Madani," katanya semasa menyampaikan Syarahan Reformasi Pendidikan Untuk Kesejahteraan Masa Depan Malaysia di UNISEL Bestari Jaya di sini pada Khamis.

Beliau mengakui memikul cabaran besar dalam merealisasikan perkara itu, namun tetap yakin generasi muda akan memahami serta melaksanakannya. 
 
"Kerangka pemikiran kita boleh mendorong perubahan hanya dengan memastikan masyarakat bersatu dan pendidikan itu membawa perpaduan berteraskan agama, bangsa dan negara serta mesti bawa kekuatan negara dan kemanusiaan," ujarnya. 

Katanya lagi, beliau percaya Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek boleh membawa pendidikan negara  ke peringkat seterusnya berpaksikan kepada keyakinan dan nilai. 

"Kita tidak mahu orang 'pintar'. Pintar untuk mengajar dan pintar untuk menipu. Kita perlu belajar dari pengalaman iaitu kebangkitan, kehebatan, kewarasan dan keilmuan bangsa yang berteraskan kepada faham, keharmonian, keadilan dan kemanusiaan," ujarnya lagi.