KUALA LUMPUR: Generasi muda perlu diberi pemahaman mendalam mengenai kepentingan bidang perhubungan awam bagi memastikan mereka peka dengan etika interaksi bersama masyarakat.

Senator Datuk Ras Adiba Radzi berkata dengan kehadiran media sosial seperti TikTok, ramai generasi muda beranggapan bahawa ilmu perhubungan awam kini sudah tidak diperlukan dalam mengawal dan menangani persepsi masyarakat terhadap tindak-tanduk mereka.

"Sebenarnya ia (perhubungan awam) penting kerana kadang-kadang ada orang bercakap dan melakukan sesuatu tanpa sempat berfikir. Jadi pasukan perhubungan awam inilah yang selalunya perlu tampil membantu (menyelesaikan krisis)," katanya.

Ras Adiba yang juga Pengerusi Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) ditemui media selepas majlis pelancaran buku 'Women In Public Relations: Reflections Of Pioneer Malaysian Trailblazers' sempena sambutan 60 tahun penubuhan Institut Perhubungan Awam Malaysia (IPRM) di sini pada Selasa.

Sementara itu, Presiden IPRM Datuk Seri Ibrahim Abdul Rahman berkata buku tersebut akan menjadi rujukan kepada generasi akan datang mengenai gerak kerja pakar dalam menangani krisis serta membina teras bagi mendapatkan keyakinan kerajaan dan masyarakat dalam pelbagai perkara.

Buku tersebut dihasilkan oleh dua ahli majlis IPRM iaitu Prof Dr Kiranjit Kaur dan Doris Lim serta Dr Shameem Abdul Jalil yang merupakan ahli bertauliah IPRM.

-- BERNAMA