Empat premis yang dipercayai melanggar peraturan dengan menggaji pekerja asing sebagai GRO diserbu dalam operasi cegah jenayah oleh polis bahagian kongsi gelap, judi dan maksiat (D7) Kota Setar.

Dalam operasi yang dilakukan sekitar Bandar Raya Alor Setar itu, 15 termasuk dua pelanggan dan seorang penjaga premis ditahan.

Tepat jam 12 malam tadi, polis cawangan D7 Kota Setar melancarkan serbuan ke atas premis berkenaan melalui operasi yang dinamakan Ops Dadu, Noda serta Cantas.

Hasil maklumat orang ramai dan intipan, premis ini didapati melanggar peraturan permit perniagaan kerana beroperasi lebih masa selain turut menggaji pendatang asing dijadikan pelayan (GRO).

Malah turut diserbu dalam operasi terbabit, tiga rumah urut dan sebuah pusat hiburan yang menjadi tempat golongan tertentu melampiaskan nafsu.

Dalam serbuan itu polis menahan tujuh GRO warganegara China, 5 dari Thailand, dua pelanggan manakala seorang wanita sebagai penjaga premis rumah urut.

Menurut pegawai turus D7 Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK Kedah), ASP Fauzi Mohd Yusof, 12 wanita warganegara asing itu ditahan kerana tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah dan dibawa ke ibu pejabat polis daerah (IPD Kota Setar) untuk siasatan lanjut sebelum diserah kepada pihak imigresen.

GRO terbabit ditahan mengikut Seksyen 39(B) Peraturan Imigresen 1963 manakala dua pelanggan dan penjaga premis hanya diambil keterangan sebelum dibebaskan dengan jaminan polis.