"SAYA teruja untuk mendaki Gunung Kinabalu sebab hampir setahun saya tunggu giliran mendaki."

Menurut Aten Yuken, 37, yang berasal dari Sandakan, beliau teruja kerana dibenarkan mendaki dan menjadi pendaki pertama selepas dua bulan gunung tersebut ditutup bagi sebarang aktiviti pendakian.

"Dua hari lepas saya dihubungi ejen yang mengatakan bahawa saya akan dibenarkan mendaki hari ini (Isnin).

"Semalam (Ahad) saya bertolak dari Sandakan ke Kundasang dan bermalam di situ.

"Saya mendaftar untuk mendaki pada 29 Januari 2020 yang lalu dan ini adalah pendakian pertama saya di Gunung Kinabalu," katanya yang ditemui dalam tinjauan Astro AWANI sempena pembukaan semula Taman Kinabalu di Kundasang pada Isnin.

(Dari kiri) Matthew Philips, Aten Yuken dan Januarius Shaftang.
Menurut Penolong Pengurus Taman, Taman Kinabalu, Januarius Shaftang, berbanding kebenaran mendaki yang dibenarkan pada dua minggu lalu, pendakian dan lawatan kini dibenarkan sehingga 100 orang sehari.

"Hari pertama pembukaan semula taman ini kami menerima seramai 11 orang pendaki dan bermula hari ini seramai 100 pendaki dibenarkan mendaki Gunung Kinabalu.

"Bagi pelawat harian pula, Taman-Taman Sabah membenarkan seramai 100 orang pelawat sehari dan mereka (termasuk pendaki) perlu memakai pelitup muka, melalui pemeriksaan suhu, mengimbas kod MySejahtera dqn menggunakan pembersih tangan.

"Bagi yang bergejala kami tidak akan membenarkan mereka masuk atau mendaki," katanya.


Sementara itu, bagi pemandu bas pelancong Matthew Philips, 52, beliau mengharapkan akan lebih ramai pelancong datang khususnya di Taman Kinabalu.

"Kita harap selepas ini akan ramai lagi pelancong datang selepas ini sebab sebelum ini kami memang terjejas teruk tapi nasib baik ada bantuan kerajaan.

"Memang kami dapat subsidi upah oleh kerajaan dan digunakan untuk bayar gaji pekerja, kalau gaji RM1,700 mereka akan dapat separuh lebih kurang RM700.

"Dengan bantuan kerajaan itu sebenarnya dapat mengurangkan beban syarikat untuk bayar gaji."katanya.

Gunung Kinabalu

Sabtu lalu Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersasar ditamatkan di seluruh negara dan industri pelancongan boleh beroperasi seperti biasa bermula 7 Disember 2020.