KUALA LUMPUR: Seorang guru kelas bimbingan di sebuah institusi swasta kerugian kira-kira RM57,850 selepas mendedahkan maklumat akaun bank dan kod keselamatan Transaction Activation Code (TAC) miliknya kepada pihak ketiga.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, ACP Mohd Mahidisham Ishak berkata, kejadian itu berlaku selepas mangsa lelaki berumur 57 tahun itu menerima pesanan ringkas pada 22 Sept lepas meminta pengesahan daripada beliau tentang pembelian melalui platform e-dagang berjumlah RM3,800.

"Mangsa telah menafikan membuat pembelian berkenaan dan telah menghubungi 'pegawai bank' melalui satu nombor telefon yang diberikan dalam mesej itu.

"Susulan itu, 'pegawai bank' yang telah dihubungi mangsa telah meminta pengadu untuk mendedahkan maklumat akaun bank dan kod keselamatan Transaction Activation Code (TAC) kepadanya," katanya dalam kenyataan hari ini.

Mohd Mahidisham berkata, mangsa menuruti arahan daripada 'pegawai bank' berkenaan kerana 'pegawai bank' itu mendakwa maklumat berkenaan diperlukan untuk tujuan siasatan lanjut.

"Setelah menyedari dirinya ditipu apabila terdapat transaksi pindahan wang daripada akaun miliknya kepada akaun pihak ketiga dan juga pindahan kepada akaun e-wallet Touch n' Go, mangsa segera membuat laporan polis pada 24 Sept di Balai Polis Sentul, di sini," katanya.

Beliau berkata, kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana tipu.

"Pihak polis menasihati orang ramai supaya sentiasa membuat semakan terlebih dahulu apabila menerima pesanan ringkas daripada pihak bank. Tindakan menyalurkan maklumat perbankan dan kod keselamatan TAC kepada pihak ketiga akan menyebabkan akaun perbankan terdedah kepada penggunaan tidak sah," katanya.

"Sebarang jenayah atau sebarang aktiviti mencurigakan, hubungi Hotline Polis Kuala Lumpur di talian 03-2146 0584/0585 atau mana-mana balai polis yang berdekatan," katanya.

- BERNAMA