KOTA MARUDU: Seorang guru kerugian RM9,900 selepas menyerahkan nama dan kata laluan perbankan internet miliknya kepada orang tidak dikenali susulan terlalu khuatir didakwa terbabit dengan pengubahan wang haram.

Dalam kejadian yang berlaku pada 1 Mac lalu, mangsa lelaki berusia 52 tahun itu menerima panggilan daripada individu yang mendakwa daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Pemanggil memaklumkan kepada mangsa, dia mempunyai tunggakan cukai syarikat, menurut Ketua Polis Daerah Kota Marudu Supt Zairolnizal Ishak.

Mangsa kemudian diarahkan menghubungi satu lagi nombor yang mengaku sebagai pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang.

"Individu yang mendakwa kononnya pegawai polis itu kemudian memaklumkan nama mangsa telah terbabit dengan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

"Lalu, mangsa diminta memberikan maklumat akaun peribadi miliknya. 

"Oleh kerana berasa takut dan panik, mangsa mengikut arahan yang diberikan sehingga memberikan maklumat nama serta kata laluan akaun bank miliknya," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Zairolnizal berkata, pada 21 Mac lalu, mangsa membuat semakan dalam talian ke atas akaun miliknya dan mendapati terdapat transaksi dilakukan daripada akaunnya kepada akaun milik individu yang tidak dikenali, membabitkan nilai RM9,900.

"Menyedari ditipu, mangsa kemudian tampil buat laporan polis di atas kehilangan wang dalam akaun miliknya, pada 22 Mac lalu," katanya lagi.

Siasatan masih dijalankan dan kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.