MUALLIM: Seorang wanita yang bekerja sebagai guru di sini mengalami kerugian lebih RM200,000 setelah diperdaya oleh sindiket penghantaran barang tidak wujud sejak Ogos lalu.

Menurut Ketua Polis Perak, Datuk Seri Mohd Yusri Hassan Basri, mangsa berusia 52 tahun itu, hanya sedar dirinya menjadi mangsa penipuan pada Isnin, semalam.

Katanya, hasil siasatan mendapati pada 30 Ogos lalu, jam 9 pagi, semasa berada di rumah, mangsa menerima panggilan telefon kononnya dari Pejabat Pos Laju Melaka yang memperkenalkan diri sebagai petugas di pejabat tersebut.

"Suspek pertama telah membacakan nama dan alamat mangsa dengan betul dan memaklumkan dia ada membuat penghantaran bungkusan yang tidak berjaya dihantar kepada penerima.

"Di dalam bungkusan tersebut mengandungi bahan yang salah dan terlarang. Mangsa menafikan bungkusan tersebut adalah miliknya.

"Seterusnya, kononnya pihak Pos Laju mengarahkannya membuat laporan polis dengan segera kerana ada individu lain telah menggunakan maklumat peribadinya.

"Panggilan tersebut kemudian kononnya disambungkan kepada Ibu Pejabat Polis Kontinjen Melaka.

"Mangsa telah bercakap dengan 'Tuan Ammar' (suspek kedua) dan 'Datuk Samsul Anwar’ (suspek ketiga) dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersil," katanya dalam kenyataan hari ini.

Setelah itu katanya, mangsa dimaklumkan oleh suspek ketiga bahawa satu kad ATM CIMB bank atas namanya ditemui hasil serbuan polis ke atas penjenayah bernama ‘Ong Kai Chin’ dan satu waran tangkap telah dikeluarkan atas nama mangsa.

"Mangsa telah dituduh menjual kad bank tersebut dengan nilai RM20,000 dan menerima komisen sebanyak RM28,000.

"Pada 1 September lalu, jam 11 pagi, mangsa terima panggilan dari suspek ketiga bertanyakan mengenai jumlah akaun bank yang dimiliki dan dia telah memberikan maklumat tersebut kepadanya.

"Suspek ketiga meminta mangsa memindahkan wang dari Tabung Haji ke Bank Islam milik mangsa sebanyak RM49,000 dan pada 4 September pula, wang dari ASB ke Bank Islam RM27,300 bagi memudahkan siasatan pihak polis.

"Pada 10 September jam 11 pagi, mangsa diminta pula membuat pinjaman peribadi di Bank Islam," katanya.

Jelasnya, mangsa kemudiannya membuat pinjaman peribadi RM150,000 dan wang itu dimasukkan ke akaun Bank Islam miliknya.

"Pada 25 september lalu, jam 12.30 tengah hari, mangsa sekali lagi menerima panggilan dari suspek ketiga memintanya memindahkan wang dari Bank Islam ke akaun Maybank sebanyak RM10,000.

"Ia bagi bayaran guaman perbicaraan yang akan diadakan pada November nanti," katanya lagi.

Mohd Yusri berkata, pada Isnin 30 Oktober, mangsa ke Bank Islam cawangan Tanjung Malim untuk membuat semakan dan mendapati kesemua wang berjumlah RM236,300 lenyap.

Selain itu katanya, terdapat beberapa transaksi pindahan wang ke akaun bank yang bukan dilakukan olehnya.

"Selepas itu, mangsa menyedari bahawa dirinya telah ditipu dan membuat laporan polis," katanya.

Sehubungan itu, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.