Laporan senarai harga ubat-ubatan mahal dan yuran perkhidmatan sektor perubatan swasta cukai barangan dan perkhidmatan (GST) akan diumumkan pada minggu ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam, berkata laporan muktamad itu akan mengariskan satu panduan yang lebih jelas kepada pengguna.

Menurut beliau, pertemuan antara Kementerian Kewangan dan Perdana Menteri sudah dilakukan bagi merangka laporan penuh itu.

Perbincangan tertutup telah diadakan sebanyak tiga kali sebelum laporan terbabit diserahkan kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

“Keputusan itu kena dapat dari mereka dan mungkin dalam minggu ini, pada hari Jumaat atau Sabtu. Kita akan mengeluarkan kenyataan nanti," beliau berkata demikian ketika ditemui selepas membuat pemantauan denggi di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor pada Rabu.

Sebelum ini, beliau mengulas hasrat sekumpulan pengamal perubatan yang mahu menyaman kerajaan berhubung yuran perkhidmatan perubatan dalam sektor swasta yang terbabit dalam pelaksanaan GST.

Kementerian Kesihatan sebelum ini sudah mengadakan pertemuan dengan Jabatan Kastam bagi menyenaraikan 4,200 jenama ubat dalam senarai ubat penting yang dikecualikan GST.