KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) menyeru kerajaan menerima pakai pendekatan berteraskan hak asasi manusia dalam usaha membasmi kemiskinan.

Menerusi satu kenyataan, suruhanjaya itu turut menggesa semua pihak berkepentingan memainkan peranan masing-masing ke arah merealisasi dan melindungi hak komuniti rentan.

Jelas Suhakam, ia bagi memastikan mereka dapat menikmati sekurang-kurangnya standard minimum kehidupan yang bermaruah yang ditetapkan oleh Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR).

"Ini termasuk penglibatan aktif golongan rentan dalam membuat keputusan yang melibatkan mereka, komitmen kerajaan sebagai pemegang amanah untuk memenuhi tanggungjawabnya, memastikan prinsip tiada diskriminasi dan kesaksamaan dipenuhi; dan memperkasakan setiap individu untuk menuntut dan menjalankan hak mereka," kenyataan tersebut dipetik.

Menurut Suhakam, pada 2019, Pelapor Khas PBB mengenai kemiskinan dan hak asasi manusia melaporkan terdapat sekurang-kurangnya 110 program sokongan sosial yang berbeza melibatkan 20 kementerian dan agensi di Malaysia.

"Sementara mengakui usaha kerajaan untuk mengurangkan impak pandemik COVID-19 dan mengurangkan kemiskinan tegar melalui Pelan Pemulihan Kebangsaan dan Rancangan Malaysia ke-12 (2021-2025), penting untuk mengambil maklum bahawa strategi yang lebih selaras diperlukan bagi memastikan semua rancangan dapat dilaksanakan dengan berkesan," kata Suhakam.

Kenyataan itu dibuat suruhanjaya seiring Hari Antarabangsa bagi Pembasmian Kemiskinan yang diingati pada 17 Okt setiap tahun bagi menggalakkan setiap negara mempromosi dan menjalankan aktiviti membasmi kemiskinan, yang sesuai dengan konteks negara.

Suhakam pada masa sama berpandangan, pandemik COVID-19 serta kekurangan sistem perlindungan sosial yang menyeluruh, telah memburukkan lagi kerentanan golongan tersebut.

Ia juga menjejaskan kebolehan mereka untuk melindungi diri daripada gangguan atau kehilangan mata pencarian yang disebabkan oleh kawalan pergerakan yang dikuatkuasakan semasa pandemik.

Terdapat laporan yang menyatakan, bilangan isi rumah miskin telah meningkat daripada 405,400 pada tahun 2019 kepada 639,800 pada tahun 2020.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed sebelum ini menyatakan, kadar miskin tegar negara meningkat daripada 0.4 peratus pada 2019 kepada 0.8 peratus pada 2020.