BERTEMAKAN Pemulihan Spesies Utama untuk Pemuliharaan Ekosistem, Hari Hidupan Liar Sedunia pada tahun ini memberi tumpuan ke atas beberapa spesies paling terancam.

Hutan hujan Borneo merupakan rumah bagi 221 mamalia darat dan 420 spesies burung.

Di Sabah, kebanyakan daripada biodiversiti ini ditemui di hutan rizab dengan banyak daripadanya kini berstatus terancam atau semakin menuju ke arah itu.

Antara ancaman utama ke atas ekosistem di Sabah termasuk kemusnahan habitat akbat aktiviti penerokaan hutan, kemerosotan dan penukaran status tanah untuk tujuan pembangunan pertanian dan infrastruktur. Ia diburukkan lagi dengan aktiviti pemburuan haram dan perdagangan haiwan liar hingga memberi tekanan hebat kepada kelangsungan hidup pelbagai spesies di negeri itu.

Dalam usaha melindungi biodiversiti negeri, Kerajaan Sabah beriltizam untuk memastikan 30 peratus daripada keluasan tanah negeri dilindungi sepenuhnya menjelang tahun 2025.

Buat masa ini, 26 peratus sudah digazetkan. Pihak kerajaan negeri juga menyasarkan 100 peratus daripada industri sawitnya diperakui menerusi RSPO menjelang tahun 2025, sekali gus memastikan pengeluaran minyak sawit di Sabah bersifat lestari.

Sebagai tambahan, pelbagai usaha dilakukan untuk membanteras masalah perdagangan hidupan liar secara haram.

Sempena Hari Hidupan Liar Sedunia, mari kita lihat beberapa spesies paling ikonik di Sabah, yang sempat menjadi subjek kamera di habitat liar.


Orang Utan

Orang Utan

Orang Utan Borneo adalah spesies paling ikonik di Sabah. Disenaraikan sebagai spesies terancam dalam Senarai Merah Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam Semula Jadi (IUCN) sejak 2016, populasi orang utan Borneo diancam oleh kemusnahan dan kehilangan habitat akibat aktiviti pertanian dan pembangunan infrastruktur seperti jalan raya.

Usaha pemuliharaan kolektif telah membolehkan bilangan orang utan di Sabah stabil, dengan dianggarkan 11,000 ekor masih hidup di hutan.


Gajah Asia

Gajah Asia

Gajah Asia yang terdapat di utara Borneo membentuk populasi yang terpencil secara geografi dan berbeza secara genetik. Populasi gajah Borneo di Sabah dianggarkan kurang daripada 1,500.

Kajian terbaharu mengenai populasi gajah Borneo mendapati bahawa populasinya adalah lebih kecil daripada yang dianggarkan sebelum ini. Ini menandakan perlunya dijalankan tinjauan populasi yang lebih meluas di habitat gajah lain di Sabah untuk menentukan anggaran populasi sebenar mereka.


Tenggiling Sunda

Tenggiling Sunda

Tenggiling Sunda adalah satu-satunya spesies tenggiling yang ditemui di Borneo. Tidak banyak yang diketahui tentangnya kerana kurangnya kajian berkaitan, termasuk bilangan populasi semasa. Walau bagaimanapun, tenggiling sunda merupakan spesies terancam kerana ia kerap diperdagangkan untuk mendapatkan sisik dan dagingnya.

Pada 2019, pihak berkuasa Sabah menemui sindiket memperdagangkan 29.8 tan tenggiling.

Tenggiling sunda diklasifikasikan sebagai Spesies Terancam Kritikal dalam Senarai Merah IUCN dan merupakan spesies yang dilindungi sepenuhnya di Sabah.


Enggang Berkedut

Enggang Berkedut

Terdapat lapan spesies enggang yang terdapat di Borneo, kesemuanya boleh ditemui di Kinabatangan, Sabah. Enggang Berkedut bersaiz sederhana besar dan berwarna terang. Burung ini hidup berpasangan sepanjang hayatnya.

Burung enggang memainkan peranan penting dalam penjanaan semula hutan hujan tropika dengan menyebarkan benih pokok.

Seperti burung enggang lain di Borneo, Enggang Berkedut bersarang pada pokok yang besar dan matang. Aktiviti pembalakan telah menyebabkan kekurangan tempat pembiakan yang sesuai untuk spesies tersebut.


Lembu Banteng Borneo

Lembu Banteng Borneo

Lembu Banteng Borneo adalah spesies mamalia besar Pleistosen yang paling terancam di dunia. Banteng diklasifikasikan sebagai "Terancam" di bawah Senarai Merah IUCN dan juga disenaraikan di bawah Jadual 1 dalam Enakmen Pemuliharaan Hidupan Liar Sabah 1997, sekali gus memberikannya perlindungan penuh.

Namun Banteng tetap menjadi sasaran pemburu untuk mendapatkan dagingnya. Ia juga diancam oleh kemusnahan habitat, dan pembangunan jalan raya serta infrastruktur.

Banteng dikenali sebagai haiwan pemalu dan jarang dapat dilihat berada berdekatan manusia. Mamalia ini memainkan peranan penting dalam ekosistem dengan bertindak sebagai kawalan pertumbuhan lalang dan semak. Najisnya juga menambah kesuburan kepada tanah.

Hari ini, populasi Banteng di Sabah dianggarkan berjumlah hanya 326 ekor, dengan bilangannya mungkin akan semakin berkurangan jika langkah pemuliharaan tidak dipertingkatkan.


Harimau Dahan Sunda

Harimau Kumbang Sunda

Sangat cantik dan jarang dilihat, harimau dahan Sunda adalah pemangsa utama Borneo. Diklasifikasikan sebagai Terjejas dalam Senarai Merah IUCN, populasi Harimau Kumbang Sunda di Sabah adalah kecil, dianggarkan kira-kira 750 ekor sahaja.

Harimau dahan Sunda diancam oleh kemusnahan habitat dan kekurangan jaringan hutan. Kajian menunjukkan bahawa hutan terpencil yang semakin berkurangan boleh menjejaskan jumlah harimau tersebut.

Spesies ini juga diancam oleh pemburuan dan permerdagangan hidupan liar secara haram di mana haiwan ini dijual untuk mendapatkan kulit dan daging. Ia juga dijual untuk dijadikan haiwan peliharaan.


Monyet Proboscis

Monyet Proboscis

Monyet Proboscis adalah antara monyet terbesar di Asia. Di Sabah, ia ditemui terutamanya di tanah lembap air tawar Teluk Dewhurst, di sepanjang Sungai Kinabatangan, Segama dan Sugut serta di Semenanjung Klias.

Sebagai spesies arboreal, Monyet Proboscis menghabiskan sebahagian besar masanya di atas pokok, dan hanya sekali-sekala turun ke tanah untuk mencari makanan.

Monyet Proboscis disenaraikan sebagai Terancam dalam Senarai Merah IUCN, akibat kemusnahan habitat.



* Sumber artikel: WWF Malaysia