MALAM tadi, kemeriahan sambutan Ramadan sudah bermula apabila umat Islam mula membanjiri masjid dan surau di seluruh negara untuk merebut peluang mengerjakan solat tarawih berjemaah.

Hari ini, kemeriahan turut dirasai di bazar-bazar ramadan yang menjadi tumpuan masyarakat apabila ramai meluangkan masa untuk mencari pelbagai juadah berbuka puasa.

Tinjauan Astro AWANI di Bazar Ramadan Kelana Jaya di Petaling Jaya, yang menjadi antara lokasi popular, mendapati, pengunjung mula datang ke bazar berkenaan seawal jam 4.30 petang sebelum.

Menjelang jam 6 petang, semakin ramai pengunjung datang malah barisan yang menunggu untuk dibenarkan masuk dianggarkan sepanjang hampir 300 meter.

Ramadan | Tinjauan hari pertama puasa

JEDELA RAMADAN

Sebut sahaja Bazar Ramadan Kelana Jaya, sudah tentu pelbagai juadah yang menjadi tarikan terlintas di fikiran, antaranya nasi ambeng, popiah 'F.A.M', nasi ayam kunyit dan tepung pelitanya.

Lebih sejam penulis meluangkan masa di sini, dan didapati rata-rata masyarakat sudah mulai biasa dengan penjagaan kendiri seperti mengamalkan penjarakan fizikal ketika beratur, memakai pelitup muka serta menggunakan laluan khas disediakan.

Difahamkan lebih 170 peniaga menjual pelbagai juadah berbuka puasa di bazar ini.

Dari sudut peniaga pula, mereka amat positif dan teruja apabila negara memasuki Fasa Peralihan ke Endemik sekali gus memberi petunjuk pemulihan ekonomi prapandemik akan berlaku.

Peniaga teruja

"Berniaga alhamdulilah tinggal empat bungkus je nasi beriyani bang, lepas itu kami dah boleh balik.

"Insya-Allah pendapatan kembali semula, sebelum ni kalau nak masuk bazar pun pengunjung dah beratur panjang, hari ini sedikit bebas berbanding tahun lepas," jelas peniaga nasi beriyani, Mohd Zulkifli Abdul Mutalib, 32.

Ujarnya, meskipun masih ramai masyarakat yang takut untuk keluar dan membeli juadah di bazar Ramadan susulan penularan COVID-19, namun baginya keselamatan pelanggan di bazar amat dititik beratkan peniaga.

"Jangan takut-takut, boleh singgah di bazar ini, banyak gerai, dari segi keselamatan memang ada orang jaga, masuk scan MySejahtera.

"Hanya pengunjung dua dos vaksin dibenarkan, kami sebagai peniaga pun tunggu kedatangan pengunjung masuk," jelasnya lagi.

Bagi peniaga nasi tomato, Amir Hakim Rosle, 22, beliau mengharapkan penganjuran bazar Ramadan kali ini lebih meriah daripada tahun sebelumnya.

"Semangat untuk tahun ini lebihlah, sebab sekarang dah Fasa Peralihan ke Endemik kan, jadi bebas la sikit sebab tak ada kekangan orang boleh datang.

"Saya harapkan tahun ini lebih meriahlah," jelasnya ketika ditemui Astro AWANI pada Ahad.

Penggunaan CCS

Sementara itu, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) memperkenalkan Crowd Controlled System (CCS) iaitu penggunaan kamera pengesan untuk mengawal bilangan kemasukan pengunjung di Bazar Ramadan Kelana Jaya.

Menggunakan kamera dan paparan skrin di pintu masuk, setiap pergerakan masuk dan keluar pengunjung akan direkodkan.

Difahamkan hanya 300 pengunjung dibenarkan berada di kawasan bazar dalam satu-satu masa dan sekiranya melebihi had, bunyi amaran akan dikeluarkan.

Di Bazar Ramadan Kelana Jaya sahaja, sebanyak dua sistem CCS diletakkan di dua pintu masuk dan keluar, manakala satu CCS diletakkan di pintu masuk di Bazar Ramadan Kota Damansara.