KUALA LUMPUR: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil Malaysia (BERSIH) menggesa semua pihak di Thailand khususnya Senat yang terdiri daripada 250 lantikan tentera supaya menghormati keputusan pilihan raya baru-baru ini.

BERSIH juga berharap kehendak pengundi akan dihormati sepenuhnya dalam pembentukan kerajaan pasca pilihan raya.

Kehendak itu harus dihormati terutamanya buat 500 Ahli Parlimen yang dipilih dan 250 Senator yang akan bersama-sama memilih Perdana Menteri kelak.

Menurut kenyataan Biro Antarabangsa BERSIH pada Selasa, gabungan itu memberi amaran jika kerajaan baharu yang dibentuk tidak mencerminkan kehendak majoriti, proses pilihan raya selama dua bulan akan menjadi tidak bermakna.

Bahkan, katanya, Thailand mungkin akan tenggelam dalam kemelut politik, merosakkan kepentingan semua pihak dan juga negara lain di rantau ini.

BERSIH turut mengucapkan tahniah kepada pengundi Thailand atas peratusan keluar mengundi yang tinggi iaitu 35.9 juta (75 peratus), menunjukkan rasa percaya yang kukuh dalam demokrasi.

Prayuth zahir penghargaan kepada pengundi

“Dua parti pembangkang utama telah memenangi gabungan 293 kerusi, dengan Parti Move Forward (MFP) mendahului dengan 152 kerusi (113 daripada kawasan pilihan raya, 39 daripada senarai parti), diikuti rapat oleh Parti Pheu Thai (PTP) dengan 141 kerusi (112, 29).

“Walaupun gabungan MFP dan PTP masih kekurangan 83 kerusi daripada majoriti perundangan, keuntungan kerusi senarai parti mereka menunjukkan bahawa mereka menikmati majoriti yang jelas.

“Sebaliknya, parti-parti daripada kerajaan yang akan keluar menunjukkan prestasi buruk, dengan laluan Parti Bhumjaithai dengan 70 kerusi (67, 3), diikuti oleh Parti Palang Pracharath 40 (39, 1) dan Parti Bangsa Thai Bersatu 36 (23, 13).

“BERSIH mendoakan yang terbaik kepada Thailand dalam mencari laluannya kembali kepada demokrasi, secara berterusan dan beransur-ansur, dan dalam perdamaian nasional di bawah kerajaan baharu yang dipilih rakyatnya,” menurut kenyataan itu.