IPOH: Ahli Parlimen Ipoh Timur, Howard Lee Chuan How tampil membuat permohonan maaf berhubung dakwaan ke atas dirinya yang membuat tafsiran al-Quran selepas isu itu menjadi tular di media sosial sejak seminggu.

Ahli Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP itu bagaimanapun berkata tindakannya itu bukan menafsir sebaliknya hanya memetik ayat al-Quran sebagaimana yang dimaklumkan pihak yang lebih arif kepadanya terlebih dahulu.

Menurutnya beliau secara peribadi akan merujuk kepada mana-mana pihak yang lebih arif sebelum membuat sebarang kenyataan atau ulasan berhubung perkara yang bukan dalam bidang mahupun kepakarannya.

“Dalam konteks video yang tular ini, saya bukan sahaja buat kajian malah saya ‘bertalaqi’ dan bermuzakarah dengan beberapa orang yang alim, dan ustaz, baru saya akan beri pandangan. Apatah lagi untuk menyuarakan dan juga mengulas dan merakamkan dalam bentuk video.

“Jadi, sekali lagi saya (tekankan bahawa saya) tidak tafsir (ayat al-Quran, sebaliknya) saya hanya memetik dan menukilkan apa yang telah dicadangkan dan diajarkan pihak yang alim dan arif dalam perkara tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada satu sidang media di Pusat Komuniti Parlimen Ipoh Timur di Jalan Pasir Puteh, di sini, pada Selasa.

Howard tampil membuat permohonan maaf itu selepas selesai memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di sini sekitar jam 2 petang.

Pada masa sama, beliau turut memohon maaf daripada mana-mana pihak bukan Islam lain yang didakwa turut pernah memetik ayat-ayat al-Quran dalam konteks politik termasuk daripada Dewan Himpunan Pendukung Pas (DHPP) dan Parti Gerakan.

Namun, Howard menyatakan kesangsian terhadap pendirian Pas yang pernah menggalakkan golongan bukan Islam untuk menyelami makna ayat-ayat al-Quran sewaktu pernah bersama dalam Pakatan Rakyat, sebelum ini.

“Saya sangsi atas mengapa dahulunya sewaktu DAP dalam satu wadah dengan Pas boleh sahaja, malah digalakkan untuk belajar, mendalami, maksud dan ‘maqasid’ di sebalik al-Quran, namun sekarang pula tak boleh.

“Saya juga sangsi mengapa anggota DHPP boleh sahaja lafaz dalam bahasa Arab iaitu bahasa asal al-Quran. Tetapi saya yang tak tafsir, bukan lafaz dalam bahasa Arab pula diserang bertubi-tubi,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut mendedahkan ada menerima kecaman di media sosial miliknya sehingga melibatkan ancaman mati terhadapnya.

Walau bagaimanapun katanya beliau enggan melayani perkara berkenaan dan menganggap ia sekadar ugutan tidak serius yang dilontarkan oleh pengguna akaun palsu.

Selain itu Howard turut berterima kasih kepada Setiausaha Agung UMNO, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki yang meminta beliau untuk tidak mengulangi perbuatan sama pada masa hadapan.

Sebelum ini isu berkenaan Howard mendapat pelbagai reaksi terutama daripada pemimpin Pas yang menyifatkan Howard sebagai mahu cuba menimbulkan provokasi.

Ia apabila Howard didakwa mendakwa membuat tafsiran sendiri terhadap ayat al-Quran iaitu ayat 59 surah an-Nisa berhubung mentaati ‘ulil amri’ yang disamakan dengan kerajaan di waktu ini menerusi satu video di TikTok milknya.

Ketua Pemuda Pas Perak Hafez Sabri dilaporkan berkata, penafsiran yang didakwa dibuat Howard menerusi video itu disifatkan dangkal serta mengandungi unsur provokasi melampau terhadap kesucian agama Islam.