KUALA LUMPUR: Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia Berhad (HRD Corp)  kini akan menggalas tanggungjawab terhadap semua program-program pembangunan modal insan di negara ini.

Jelas Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, ia merangkumi bukan sahaja untuk golongan pekerja bahkan untuk semua warganegara selaras dengan penjenamaan baharu agensi tersebut.

"Usaha ini akan diterjemahkan melalui platform bersepadu atau ‘single window’ untuk rakyat Malaysia mencari dan memohon program pembangunan kemahiran yang ditawarkan oleh Kerajaan.

"Platform bersepadu ini akan diakses lebih sejuta rakyat Malaysia pada tahun hadapan. Sebanyak 5,000 kursus akan ditawarkan oleh pelbagai kementerian dan agensi kerajaan.

 "Dijangka seramai 220,000 peserta akan menyertainya dengan pembiayaan kerajaan," kata beliau ketika berucap pada Majlis Pelancaran Jenama HRD Corp dan Platform Sehenti Program Kemahiran di ibu negara petang tadi.

Jelasnya lagi, kerajaan meletakkan keyakinan terhadap peranan yang dimainkan oleh HRD Corp berdasarkan rekod pencapaian yang membanggakan oleh agensi itu sejak penubuhannya pada 1993.

"Peranan HRD Corp menjadi semakin penting sepanjang tempoh 18 bulan ini, apabila ia memperkenalkan pelbagai program untuk melindungi pekerjaan sedia ada dan mencipta peluang baharu untuk rakyat Malaysia.

"Ini termasuk program latihan kemahiran dan penjanaan pendapatan, PENJANA HRDF, yang diperkenalkan pada Jun 2020, program ini telah membantu hampir 100,000 peserta menerusi lima skim utama iaitu Place & Train, B40 Development, Gerak Insan Gemilang (GIG), Industrial Revolution 4.0 dan SME Development," katanya lagi.

Pada bulan Februari 2021, HRD Corp telah memperkenalkan hab pembelajaran dalam talian percuma, e-LATiH, yang kini mempunyai seramai 154,000 pelajar berdaftar dan 400,000 enrolment dalam lebih 400 kursus kemahiran pelbagai.

Sepanjang tahun lalu katanya, HRD Corp telah mengagihkan hampir RM420 juta untuk program latihan kemahiran majikan berdaftar yang merangkumi lebih daripada 416,000 pekerja yang menjalani pelbagai skim latihan kemahiran.

"Jumlah pungutan levi dijangka mencecah RM680 juta dan sebahagiannya telah digunakan untuk melatih 500,000 pekerja.

"Ia selaras dengan perluasan Akta PSMB 2001 yang menyaksikan peningkatan majikan berdaftar dengan HRD Corp daripada 33,000 majikan kepada 65,400 majikan. Jumlah ini menunjukkan peningkatan lebih 96%, melibatkan hampir empat juta pekerja dalam tempoh setahun," jelas beliau lagi.