PUTRAJAYA: Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) dan Kedutaan Amerika Syarikat (AS) di Malaysia, diminta memaklumkan sebarang siasatan berhubung buruh paksa kepada Kementerian Sumber Manusia (KSM), bagi mencari jalan penyelesaian sebelum produk Malaysia disekat memasuki negara berkenaan.

Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M. Saravanan berkata beberapa produk telah dikenakan sekatan eksport oleh Jabatan Kastam dan Perlindungan Sempadan (CBP) AS atas alasan faktor buruh paksa, namun sehingga kini KSM tidak menerima sebarang siasatan daripada pihak AS.

"Ini menjadikan kita sukar mengambil tindakan terhadap majikan.

"Kami telah menjalankan siasatan mengikut 11 indikator buruh paksa sedia ada yang digariskan ILO tetapi tidak dapat mengesan kesalahan, maka (kita) jumpa pihak ILO dan Kedutaan AS supaya sebarang siasatan oleh pihak AS harus dimaklumkan kepada kita, kerana jika tidak kita tidak akan nampak penyelesaian," katanya.

Saravanan berkata demikian kepada media selepas menyempurnakan majlis penyampaian Geran Pembangunan Kesatuan Sekerja (GPKS) 2022 Zon Tengah, dan melancarkan buku Perkembangan dan Isu-Isu Semasa Kesatuan Sekerja Di Malaysia di sini, pada Khamis.

Mengenai buku tersebut, Saravanan berkata ia akan menjadi sumber rujukan kepada majikan, pengamal sumber manusia dan aktivis kesatuan sekerja, serta rujukan akademik di institusi pengajian tinggi.

Penerbitan buku itu adalah hasil kerjasama antara kesatuan sekerja dan ahli akademik dengan menggunakan peruntukan GPKS 2021.

Saravanan berkata kerajaan juga telah menambah peruntukan geran itu pada tahun ini kepada RM2.6 juta bagi membantu lebih banyak kesatuan sekerja menjalankan aktiviti, dengan sejumlah 315 permohonan telah diluluskan di seluruh negara.

"Bagi GPKS Zon Tengah yang meliputi Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, sejumlah 74 permohonan telah diluluskan dengan nilai sebanyak RM472,840," katanya.

-- BERNAMA