PUTRAJAYA:Jabatan Imigresen menumpaskan satu sindiket pemalsuan dokumen didalangi warga Indonesia yang aktif di sekitar Lembah Klang, menyaksikan penahanan 33 rakyat negara itu dalam lima serbuan di Klang, Selangor dan Chow Kit, Kuala Lumpur semalam.

Timbalan Ketua Pengarah Imigresen (Operasi) Mohamad Fauzi Md Isa berkata antara warga Indonesia yang ditahan termasuk tiga lelaki dalang sindiket berumur lingkungan 38 hingga 41 tahun, seorang lelaki yang berperanan sebagai 'runner' berumur 25 tahun dan dua kanak-kanak lelaki berumur dua tahun.

"Sindiket ini membuat pelbagai dokumen palsu dan cop-cop Imigresen Malaysia palsu. Pelanggan mereka merupakan warga Indonesia yang ingin pulang ke negara asal mereka," katanya dalam sidang media di sini pada Jumaat.

Beliau berkata sindiket itu membuat iklan melalui risalah serta orang tengah untuk mendapatkan pelanggan dan dianggarkan seramai 500 warga Indonesia telah mendapatkan perkhidmatan mereka sejak beroperasi dalam tempoh setahun.

Mohamad Fauzi berkata sindiket itu mengenakan caj perkhidmatan antara RM100 dan RM1,500 bergantung kepada jenis perkhidmatan yang ditawarkan.

Antara barang yang dirampas ialah 18 unit cop masuk Imigresen Malaysia, 20 unit cop Keluar Imigresen Malaysia, lima unit cop Pas Khas palsu, lima keping Cetakan Pas Khas Imigresen palsu, 62 unit Pelbagai Cop Keluar/Masuk dari negara Indonesia, China, Singapura dan Thailand, 33 pasport Indonesia, 23 Surat Perjalanan Laksana Paspor (SPLP), 36 Surat Keputusan COVID-19 palsu dan dua keping surat Kementerian Kesihatan Malaysia palsu.

Mohamad Fauzi berkata kesemua pasport Indonesia dan SPLP yang dirampas akan dihantar ke Kedutaan Indonesia untuk tujuan pengesahan ketulenan.

Beliau berkata tiga dalang dan 'runner terbabit akan disiasat mengikut Akta Imigresen 1959/63 iaitu Seksyen 55D berkaitan pemalsuan atau pindaan bagi pengendorsan atau dokumen dan Seksyen 6(1)(c) berkaitan tinggal di Malaysia tanpa pas sah.

Mereka juga akan disiasat mengikut Seksyen 26A Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007 berkaitan menjalankan penyeludupan migran.

Sementara itu, 29 orang lagi akan disiasat mengikut Akta Imigresen 1959/63 iaitu Seksyen 6(1)(c) kerana tinggal di Malaysia tanpa pas yang sah dan Seksyen 15(1)(c) kerana tinggal di Malaysia selepas tamat tempoh pas, katanya.

Mohamad Fauzi berkata kesemua tahanan akan ditempatkan di Depot Tahanan Imigresen Lenggeng, Negeri Sembilan.

-- BERNAMA