KANOWIT: 86 peratus daripada lebih 33,000 penduduk di daerah Kanowit, Sibu sudah melengkapkan dua dos vaksin COVID-19.

Kejayaan ini dibantu Program Vaksinasi Mobile Outreach ke setiap rumah panjang di pedalaman Sarawak.

Menurut Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg, kejayaan ini juga hasil pelaksanaan Pasukan Vaksinasi Perubatan Medan (CMVT) ATM yang sedang dilaksanakan di kawasan pedalaman.

Tambahnya, dengan usaha CMVT ATM ini, beliau optimis semua pedalaman di Sarawak akan berjaya mencapai imuniti kelompok penghujung Ogos depan.

"Bagi daerah Kanowit, pencapaian sangat memuaskan, 86 peratus dos kedua telah diberikan bermakna sudah ada imuniti di daerah tersebut.

"Dengan dua dos, ketahanan antibodi kita sudah kuat untuk kita melindungi diri kita daripada wabak COVID-19.

"Bagaimanapun, saya ingatkan sentiasa memakai pelitup muka dan mengamalkan SOP supaya mereka tidak terkena virus ini," katanya.

Abang Johari berkata demikian ketika sidang media selepas lawatannya ke CMVT ATM, Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Nangga Jagau pada Sabtu.

Ujarnya lagi, kerajaan negeri juga sentiasa berusaha untuk mengurangkan beban institusi kesihatan dengan merancakkan dan mempelbagaikan program vaksinasi.

Ia sekali gus berupaya untuk mengurangkan jumlah pesakit kritikal dan penggunaan bilik Unit Rawatan Rapi (ICU) di seluruh negeri.

"Menurut maklumat yang ada, jumlah orang masuk hospital atau ICU disebabkan COVID-19 semakin berkurangan, ini bermakna program vaksinasi kita berjalan dengan baik.

"Walaupun kes masih meningkat, tetapi banyak kes dilaporkan melibatkan kategori satu dan dua.

"Jadi ini satu pencapaian yang baik untuk kita dan saya ucap tahniah untuk seluruh rakyat Sarawak kerana menjadikan Sarawak antara yang terbaik dalam proses vaksinasi," tambahnya.

Setakat ini, 215 penduduk Nangga Jagau telah melengkapkan dua dos vaksin COVID-19 PADA Sabtu.