KUALA LUMPUR: Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) telah mengarahkan Malaysia Airlines Berhad (MAB) untuk segera melaksanakan lima keperluan berhubung insiden pesawat Malaysia Airlines (MAS) dari Kuala Lumpur ke Tawau yang dilaporkan menjunam seketika sebelum berpatah balik ke ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan, CAAM memaklumkan lima perkara itu penting bagi mengekalkan pengawasan keselamatan yang lebih berkesan.

Lima perkara tersebut adalah seperti berikut:

• Meningkatkan program Upset Prevention and Recovery Training (UPRT) oleh MAB untuk memberi penekanan terhadap tindakan awal dan masa yang diambil untuk bertindak  balas  terhadap  sesuatu  isu.  Perkara  ini  merupakan  mandat  CAAM kepada semua operator pesawat komersial.

• Mengeluarkan   Memo   Keselamatan   yang   dipertingkatkan   untuk   mewajibkan keperluan  bagi  tindakan  awal  yang  lebih  baik,  tindak  balas  dan  pengukuhan pematuhan kepada senarai semak pemulihan tidak normal.

• Menyemak analisis dari pengeluar pesawat, The Boeing Company mengenai sebab dan   punca   kegagalan   dan   penyelesaian   dengan   tindakan   pemulihan   yang dipertingkatkan bagi menambah baik program penyelenggaraan.

• Membuat  semakan  dengan  CAAM  mengenai  laporan  kebolehpercayaan  untuk memberi tumpuan kepada laporan kesalahan serupa bagi isu dalam pesawat yang direkodkan bagi semua pesawat jenis Boeing 737-800.

• Menyiapkan pemeriksaan Pitot Static yang merangkumi semua disiplin termasuk ujian pemanasan dan rintangan ke atas semua pesawat Malaysia Aviation Group (MAG) Boeing 737-800.

BACA: Penerbangan MH2664 dalam perjalanan ke Tawau patah balik ke KLIA disebabkan isu teknikal

BACA: Insiden MH2664: Penumpang mohon siasatan telus, laporan dikeluarkan


Dalam kenyataan yang sama, CAAM mengesahkan laporan awal daripada Perakam Data Penerbangan (FDR) menunjukkan insiden itu berpunca daripada isu teknikal, iaitu kerosakan pada sistem pitot-static yang menghasilkan petunjuk kelajuan tidak tepat dalam pesawat, menyebabkan pesawat menaik dan menyahaktifkan fungsi autopilot.

"Berdasarkan  laporan  awal  yang  diambil  dari  Flight  Data  Recorder  (FDR)  terdapat isu teknikal yang berlaku semasa penerbangan tersebut yang berpunca daripada sistem Pitot-Static yang tidak berfungsi. Ia merupakan sistem pengukur tekanan bagi menentukan kelajuan angin dan altitud.

"Kegagalan sistem tersebut berfungsi telah menyebabkan penunjuk kelajuan tidak tepat hingga mengakibatkan pesawat menaik serta menyahaktifkan fungsi autopilot.

"Bagi  mengatasi  isu  itu, juruterbang segera bertindak untuk mengambil alih kawalan terhadap pesawat  tersebut. Ini penting bagi memastikan pesawat kekal berada dalam kawalan juruterbang berdasarkan indikator tepat yang masih ada serta menggunakan instrumen yang masih berfungsi.

"Semasa proses mengambil alih kawalan pesawat, data keselamatan menunjukkan input perubahan mendadak pada pecutan dan altitud. 

"Ini selari  dengan  laporan  juruterbang  serta  laporan  dari  penumpang-penumpang  dalam pesawat," kata Datuk Chester Voo, Ketua Pegawai Eksekutif CAAM.

CAAM juga memaklumkan tindakan awal kru penerbangan dan pelaksanaan senarai semak pemulihan yang tidak normal mengikut prosedur operasi standard adalah mencukupi berdasarkan siasatan terhadap laporan awal dan berdasarkan FDR.

3 April lalu, pesawat MH2664 dari Kuala Lumpur ke Tawau dilaporkan mengalami masalah teknikal dan menjunam seketika sebelum berpatah balik ke KLIA.