IPOH: Bandar Taiping sering meniti di bibir ramai orang setiap kali merujuk kepada perkara yang pertama di Malaysia, namun ramai yang terlepas pandang bahawa Ipoh juga mengikut jejak langkah sama.

Ipoh yang sinonim dengan "Ipoh mali talak sombong" ini dikatakan mempunyai 10 perkara pertama di Malaysia, malah ada di antaranya masih kekal dan boleh ditatap oleh generasi sekarang.



Mengupas lebih lanjut berhubung fakta ini, Astro AWANI mendapatkan maklumat lanjut daripada aktivis sejarah yang juga Setiausaha Persatuan Warisan Perak, Nor Hisham Zulkiflee.

Menurut Nor Hisham, kewujudan perkara yang pertama di bandar raya ini dipercayai ada hubung kait dengan perkembangan Ipoh yang pernah mendapat julukan bandar jutawan sekitar tahun 1910.

"Jika Taiping terkenal dengan 33 perkara pertama, Ipoh juga ada kisahnya tersendiri dan ada warisan yang masih kekal sampai sekarang.

"Mungkin selama ini kita hanya fikirkan tentang Taiping kalau bercakap soal yang pertama di Tanah Melayu atau Malaysia.

"10 perkara pertama Malaysia yang ada di Ipoh ini mungkin ada kaitan dengan zaman kemuncak perusahaan bijih timah dan perladangan getah suatu masa dahulu," katanya.

Nor Hisham berkata, berdasarkan maklumat daripada Jabatan Perancang Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), terdapat 10 perkara pertama di Tanah Melayu dan Malaysia.

Beliau menghuraikan 10 yang pertama itu ialah; Pusat Pendaftaran Kenderaan Pertama di Malaysia, yang ditubuhkan pada 1911 manakala Pameran Pelan Bandar Ipoh pula merupakan pelan perancangan bandar pertama Malaya, yang diadakan pada September 1927.



Seterusnya, Restoran Pertama di Malaya iaitu FMS Bar di Brewster Road (Jalan Sultan Idris Shah) pada tahun 1906, Pemasangan Lampu Isyarat Pertama Malaya, di persimpangan Jalan Tambun/Hugh Low Street (Jalan Sultan Iskandar) dan Jalan Gopeng/Brewster Road (Jalan Sultan Idris Shah) pada tahun 1937.

Katanya lagi, selain itu, Pejabat Jabatan Kajian Geologi Pertama Malaya siap dibina di Tiger Lane pada tahun 1957, Pemasangan Lampu Jalan Berwap Pertama di Malaya di Jalan Tambun pada tahun 1938.

Pemasangan Meter Letak Kereta Pertama di Jalan Sheikh Adam pada tahun 1961.

Pemasangan Meter Letak Kereta Pertama di Jalan Sheikh Adam pada tahun 1961, Pihak Berkuasa Tempatan Pertama menguruskan perpustakan awam di Malaya pada tahun 1962.

Pembinaan Tempat Letak Kereta Bertingkat Pertama di Malaya pada 1962 dan akhir sekali Ipoh diberikan status bandar raya menerusi Akta Kerajaan Tempatan 1976, Akta 171 dan menjadi Pihak Berkuasa Tempatan Pertama Dinaiktaraf Kepada Majlis Bandaraya pada tahun 1988.

"Pusat Pendaftaran Kenderaan Pertama ini ada kaitan dengan nombor plat A di Perak, dulunya Ipoh banyak kenderaan jadi pusat itu ditubuhkan di sini (Ipoh).

"FMS Bar masih lagi beroperasi berdekatan Padang Ipoh, asalnya ia merupakan kelab atau tempat untuk masyarakat bukan Eropah berkumpul.

Pihak Berkuasa Tempatan Pertama menguruskan perpustakaan awam di Malaya pada tahun 1962.

"Pemasangan Lampu Isyarat Pertama ini berdekatan dengan bulatan Kediaman Menteri Besar Perak, sebelum dibina bulatan di situ, terdapat lampu isyarat bagi memudahkan pergerakan kenderaan yang banyak ketika itu.

"Pejabat Jabatan Kajian Geologi Pertama ini masih wujud sampai sekarang, bangunan yang masih sama dan dijadikan Muzium Geologi. Ia menarik untuk dikunjungi kerana banyak maklumat menarik berkenaan geologi ada di situ," katanya lagi.

Sementara itu, beliau berkata pihaknya sentiasa berusaha memberikan maklumat dan pengetahuan am tentang sejarah dan warisan negara kepada umum.

Jelasnya lagi, pelbagai inisiatif telah digerakkan meskipun ada ketikanya mereka berdepan pelbagai cabaran dan dugaan demi mempertahankan warisan yang mungkin akan tenggelam dek zaman.

Sebagai contoh katanya, pihaknya sentiasa mengambil peluang menyertai pameran pada program tertentu seperti Hari Tanpa Kereta di Ipoh, di samping menyampaikan ilmu di sekolah dan universiti.

"Setiap bulan kami akan buka gerai pameran di Hari Tanpa Kereta anjuran MBI, di situ kami dapat sebarkan ilmu tentang sejarah, asal usul dan warisan negeri Perak khususnya serta negara amnya.

"Alhamdulillah, sambutan daripada orang ramai memang menggalakkan. Mereka akan singgah dan bertanyakan sesuatu jika topik yang kami ketengahkan menarik perhatian," katanya lagi.