KUALA LUMPUR: Mahkamah Sesyen di sini hari ini menolak saman Datuk Seri Edmund Santhara Kumar terhadap Ahli Parlimen Batu P. Prabakaran yang didakwa mengeluarkan kata-kata fitnah berhubung lawatan bekas Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan itu ke New Zealand ketika pandemik COVID-19, tiga tahun lepas.

Hakim Zulqarnain Hassan membuat keputusan itu selepas mendapati kenyataan Prabakaran adalah komen yang wajar kerana beliau selaku wakil rakyat mempunyai amanah untuk menyuarakan isu awam.

Beliau berkata Prabakaran mempertikai tindakan Santhara bercuti selama 55 hari ke New Zealand semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan susulan pandemik COVID-19.

"Pada hemat mahkamah, isu ada sekatan pergerakan dan seorang Timbalan Menteri dapat bercuti adalah isu awam. Defendan mempertikai perbuatan plaintif bukan kerana plaintif adalah Datuk Seri Santhara Kumar tetapi kerana plaintif adalah seorang Timbalan Menteri ketika itu.

"Apatah lagi pada masa itu, Parlimen digantung kerana ada darurat. Justeru, mahkamah mendapati tuntutan fitnah plaintif tidak boleh dipertahan. Oleh itu, saman plaintif ditolak dengan kos RM18,000," katanya ketika menyampaikan keputusan kes itu pada prosiding yang berlangsung secara dalam talian.

Santhara memfailkan saman itu pada 23 Jun 2021 terhadap Prabakaran yang didakwa mengeluarkan kata-kata fitnah berhubung lawatan beliau ke New Zealand pada 2020.

Berdasarkan pernyataan tuntutan, plaintif mendakwa defendan telah mengadakan sidang media di luar Suruhanjaya Tinggi New Zealand pada 17 Mac 2021 antara 9.30 pagi dan 2 petang dengan mengeluarkan maklumat tidak benar serta palsu mengenai tanggungjawab beliau sebagai Timbalan Menteri.

Santhara mendakwa Prabakaran atau wakilnya telah menghantar satu memorandum kepada Pesuruhjaya Tinggi New Zealand yang mengkritik kelulusan dan kebenaran diberikan kepadanya untuk melawat New Zealand dan defendan juga menghubungi pegawai kedutaan untuk mengetahui informasi serta permohonan beliau untuk memasuki negara itu.

Prabakaran, melalui pernyataan pembelaan yang difailkan pada 8 Sept 2021, mendakwa kenyataan beliau tidak mempunyai sebarang niat jahat untuk mencemarkan imej atau reputasi Santhara, yang diwakili peguam N.Krishnan Nair.

Sementara itu, Prabakaran, yang diwakili peguam Dinesh Muthal, menzahirkan rasa syukur kerana saman fitnah tersebut ditolak oleh makamah.

"Saya mengucapkan terima kasih kepada barisan peguam bela, barisan saksi terutama Datuk Seri Najib Tun Razak, Senator Isaiah D. Jacob dan individu yang terlibat sama ada secara langsung mahupun tidak dalam kes ini," menurutnya dalam kenyataan hari ini.

-- BERNAMA