KAMPAR: Sahom Valley Resort hari ini tampil memohon maaf di atas kekhilafan pihaknya menggunakan istilah 'Pesta Songkran' bagi acara yang akan dianjurkan di sini, seperti yang tular di media sosial sebelum ini.

Pengarah Urusannya, Shariff Ali Jabad Ali, menjelaskan pihaknya tiada niat untuk menggores hati mana-mana pihak khususnya masyarakat Siam, apatah lagi menyentuh sensitiviti kaum dan agama di negara ini.

Beliau turut mengakui menerima banyak kecaman dan ketidakpuashatian daripada orang ramai berhubung isu tersebut, sekali gus memberi impak negatif terhadap tanggapan pesta air itu.

"Sejak kita uar-uarkan program Pesta Songkran itu di laman Facebook, kita menerima banyak teguran serta kecaman daripada masyarakat termasuk penduduk kampung di sini.

"Ramai yang mempersoalkan kenapa kami gunakan istilah Pesta Songkran sedangkan ia berasal dari negara jiran. Kita ambil maklum dengan pandangan tersebut.

"Jadi kami telah tukar nama program itu kepada Pesta Air sahaja, acara dan pengisian itu masih akan berjalan dan sama seperti yang dirancang.

"Ingin saya jelaskan sekali lagi bahawa cadangan kami bukan hendak ikut sama seperti Pesta Songkran, itu merupakan kesilapan kami sendiri, tiada niat tiru seperti acara keagamaan atau adat resam mereka," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media khas bagi menjernihkan isu tersebut di Sahom Valley Resort, Kampung Sahom di sini pada Rabu.

Dalam pada itu, Shariff menambah program pesta air itu merupakan kali kedua dianjurkan, setelah berjaya menarik pengunjung pada Mei lalu.

Selain itu, beliau memberitahu tujuan program itu dianjurkan adalah bagi meningkatkan ekonomi penduduk setempat dan menarik lebih ramai pelancong ke daerah itu.

Sebelum ini media melaporkan, Yang Dipertua Pas Kawasan Kampar, Mohd Sofian Rejab berkata penganjur acara itu mengakui kekhilafan dalam menggunakan istilah perayaan tersebut.

Beliau berkata, penganjur juga menjelaskan bahawa pesta air tersebut bukanlah seperti yang dilihat dalam perayaan Songkran masyarakat Siam tetapi hanya aktiviti air bagi para pengunjung.