SHAH ALAM: Isu rumah kediaman yang didakwa berada dalam Hutan Simpan Bukit Tarek, Hulu Yam, Hulu Selangor masih dalam penelitian lanjut Jabatan Perhutanan Negeri Selangor (JPNS).

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Orang Asli Hee Loy Sian memaklumkan dewan hari ini bahawa isu tersebut memerlukan semakan bersama pihak Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (JUPEM) Selangor dan Pejabat Tanah dan Daerah yang terlibat.

Hee berkata maklumat awal yang diperoleh daripada Pejabat Daerah dan Tanah Hulu Selangor, kawasan yang terlibat iaitu Kampung Muhibbah atau dikenali Kampung Melayu Bukit Tarek, mukim Hulu Yam, Hulu Selangor itu telah diluluskan pemberimilikan bagi tujuan pertanian melalui Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) ke 9/2004.

Jelasnya lagi, kawasan tersebut dikenali sebagai Kawasan Pertanian Kampung Muhibbah Mukim Hulu Yam yang turut tersenarai dalam Projek Dusun Nukleus Pejabat Pertanian Daerah Hulu Selangor.

"Hasil semakan kini, 227 plot telah didaftarkan hak milik dan hanya sebanyak lebih kurang 33 plot sahaja yang terdapat bangunan separa kekal/kekal di mana keseluruhan keluasan kawasan ini adalah seluas 259.434 hektar yang meliputi 228 plot pertanian.

"Merujuk kepada Kertas Ringkasan MMKN ke 9/2004 tersebut, kawasan Kampung Muhibbah ini adalah Tanah Simpanan Hutan yang telah dibatalkan melalui Warta Kerajaan Negeri Selangor (WKNS) 535-4," katanya dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini.

Hee menjawab soalan Lee Kee Hiong (PH-Kuala Kubu Baharu) yang ingin tahu jumlah rumah kediaman berada di dalam Hutan Simpan Bukit Tarek dan cara penyelesaian setelah laporan media dan dua menteri membuat kenyataan terhadap perkara berkenaan.

-- BERNAMA