JOHOR BAHRU: Johor akan memastikan tindakan tegas terhadap pihak yang bertanggungjawab dalam penjualan stoking tertera kalimah Allah, kata Exco Hal Ehwal Agama Islam Negeri, Mohd Fared Mohd Khalid.

Menurutnya, tindakan sewajarnya boleh diambil mengikut enakmen dan undang-undang berkaitan termasuk Undang-undang Tubuh Negeri Johor 1895 dan Perlembagaan Persekutuan.

“Menjunjung titah Tunku Mahkota Ismail, Pemangku Sultan Johor berhubung keprihatinan baginda terkait isu kalimah Allah.

“Saya mendukung penuh titah tersebut, bahkan bertanggungjawab bagi terus mempertahankan kemuliaan Islam di Negeri Johor selaku Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Negeri ini.

“Adalah amat mendukacitakan apabila masih ada pihak yang tidak menghormati dan berani menyentuh sensitiviti agama khususnya Islam yang merupakan agama rasmi di negara ini,” katanya dalam kenyataan semalam.

Mohd Fared berkata, pihaknya memberi amaran keras dan peringatan kepada mana-mana pihak dan individu khususnya di Johor agar tidak mempersenda dan mempermainkan kalimah Allah atau apa jua yang boleh mencemarkan kemuliaan agama islam.

“Tindakan yang tegas dan hukuman yang seadilnya hendaklah dikenakan ke atas mereka yang bertanggjngjawab mencemarkan kemuliaan Allah, lebih-lebih lagi ia berlaku di bukan Ramadan yang mulia ini,” ujarnya.

Sementara itu, Pemangku Sultan Johor, Tunku Mahkota Ismail Sultan Ibrahim menitahkan pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap isu kalimah Allah.

Tunku Mahkota Ismail bertitah, langkah itu perlu diambil bagi memastikan isu seperti itu tidak akan berulang lagi.