KUALA LUMPUR:Pihak sekolah dinasihatkan tidak merahsiakan maklumat sekiranya ada pelajar atau warga sekolah disahkan positif COVID-19.

Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) Datuk Mohamad Ali Hasan berkata tindakan itu akan membahayakan semua orang baik di dalam mahupun di luar sekolah.

Menurutnya, sekiranya ada jangkitan di sekolah, pihak sekolah juga harus segera menyampaikan maklumat itu kepada ibu bapa.

“Saya cadangkan pihak sekolah, khususnya pengetua dan guru besar, dengan kerjasama PPD (Pejabat Pendidikan Daerah) dapat mempercepatkan birokrasi dan memaklumkan segera tentang kewujudan adanya wabak, ada pelajar, warga pendidik yang dijangkiti COVID-19.

“Jadi ada kesahihan yang jelas. Saya rasa kebimbangan ibu bapa ada rasionalnya sebab saya difahamkan bila adanya jangkitan pelajar atau pihak pendidik di sekolah, kehadiran pelajar merosot,” katanya kepada Astro AWANI.

Tambahnya, ibu bapa, penjaga dan pendidik juga mempunyai asas tersendiri sekiranya bimbang untuk menghantar anak ke sekolah.

“Mereka masih takut, bimbang, gusar dan gelisah terhadap situasi semasa memandangkan kita lihat statistik meningkat.

“Sekolah pun kes bukan satu dua, semakin lama nampak makin ramai yang dijangkiti,” ujarnya.