KUALA LUMPUR: Pemangku Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Azmi Sharom berpandangan perlu wujud kaedah yang lebih telus dalam pemilihan jawatan pengerusi suruhanjaya itu, yang masih kosong susulan persaraan Tan Sri Abdul Ghani Salleh pada 9 Mei lalu.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi SPR berkata, untuk memastikan perubahan tersebut berlaku, ia memerlukan komitmen serius daripada kerajaan yang benar-benar mahu  melihat reformasi berkenaan.

"Dari apa yang kita  lihat sekarang, sistem ini agak tertutup. Saya hanya mencadangkan, dan ramai orang juga membuat cadangan yang sama (pemilihan yang lebih telus).

"Harus ada kaedah yang sedikit lebih telus dalam pemilihan (pengerusi) suruhanjaya kita, dan bukan hanya SPR. Terdapat cadangan bahawa kita (melakukannya) melalui Parlimen, (atau) Jawatankuasa Pilihan Khas. Untuk perkara ini dilaksanakan dengan serius, kita memerlukan kerajaan yang serius dalam melihat perubahan ini berlaku.

"Harap maklum bahawa ini adalah cadangan yang sedang dibuat, ia bukan sesuatu yang akan berlaku, dan ia bukan sesuatu yang kami di SPR mempunyai kuasa untuk mengubah, (tetapi) ia sesuatu yang mesti dilakukan oleh kerajaan," katanya kepada pemberita di sini pada Sabtu.

Beliau ditemui selepas menjadi panel dalam forum “Reformasi Institusi dan Perlembagaan Persekutuan untuk Malaysia yang Lebih Baik”, yang dianjurkan oleh Kumpulan Bekas Penjawat Awam Kanan (G25) di ibu negara, pada Sabtu.

Dalam program sama, G25 turut melancarkan buku terbaharu mereka bertajuk "G25 Statements (2014-2023)", dan dirasmikan oleh Tunku Datuk Seri Zain Al-'Abidin Tuanku Muhriz.

Buku berkenaan disusun dalam sepuluh tema yang antaranya merangkumi undang-undang dan Perlembagaan, ekonomi, hak asasi manusia, tadbir urus yang baik serta kesihatan.

Media sebelum ini melaporkan, Jawatankuasa Pilihan Khas Dewan Rakyat Mengenai Hak Asasi Manusia, Pilihan Raya dan Pembaharuan Institusi (JKPK) bersetuju bahawa proses pelantikan pengerusi baharu SPR perlu dijalankan secara terbuka dan konsultatif dengan Parlimen.

Pengerusinya yang juga Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen berkata, JKPK bersedia untuk bersidang bagi menyemak dan menapis calon-calon yang akan dipertimbangkan bagi jawatan itu.

Mengulas lanjut, Azmi berkata SPR tetap menjalankan peranan seperti biasa termasuk mengendalikan Pilihan Raya Kecil (PRK) akan datang, walaupun jawatan pengerusi belum diisi.

Jelas beliau, ahli suruhanjaya dan sekretariat SPR sangat berpengalaman dalam menjalankan tugas mereka.

"Sama ada kita mempunyai pengerusi rasmi (SPR) atau hanya pemangku, pilihan raya kecil akan diteruskan tanpa sebarang isu. (Adakah perniagaan seperti biasa?) Sudah tentu.

"Ia adalah dalam kepakaran kami (tanpa) memerlukan pengerusi tetap untuk menguruskannya (kerana) pemangku pun sudah memadai," katanya.

Abdul Ghani bersara wajib pada 9 Mei lalu selepas mengetuai badan itu selama empat tahun sejak Ogos 2020.

Mengikut Perkara 114 Perlembangaan Persekutuan, SPR hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan terdiri daripada seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang anggota lain.