KUALA LUMPUR:Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akan menganjurkan beberapa program sempena Hari Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 2021 yang turut melibatkan penyertaan masjid dan institusi pendidikan Islam.

JAWI dalam kenyataan memaklumkan, antara program yang dirancang termasuk Program Yasin Hour secara dalam talian serentak pada 29 Januari ini, bermula jam 9 pagi dan 3 petang.

"Program Wilayah Persekutuan Bermunajat secara serentak di semua masjid, surau Jumaat dan surau di seluruh Wilayah Persekutuan pada 30 Januari pula akan diadakan selepas solat Maghrib.

"Forum Perdana Ehwal Islam pula diadakan pada 31 Januari ini bermula jam 9 malam dengan tajuk ‘Masyarakat Cakna, Wilayah Sejahtera’ membariskan ahli panel tersohor tanah air masing-masing dilakukan secara dalam talian serta bersiaran langsung melalui Facebook rasmi JAWI dari Masjid Wilayah Persekutuan.

"Forum Perdana Ehwal Islam di lapan buah masjid selama lapan hari berturut-turut di Wilayah Persekutuan bermula 1 Februari hingga 8 Februari, jam 9 malam juga diadakan secara dalam talian," katanya kenyataan itu di sini, pada Khamis.

Dalam pada itu, JAWI menambah, Khutbah Jumaat Khas bertemakan ‘Wilayah Persekutuan Wilayah Prihatin’ yang akan dibacakan di semua masjid dan surau Jumaat di Wilayah Persekutuan pada 5 Februari 2021.

"JAWI amat mengalu-alukan penyertaan masyarakat Islam terutamanya di Wilayah-Wilayah Persekutuan dalam semua program yang dianjurkan secara dalam talian, selaras dengan norma baharu.

"Marilah kita semua terus berdoa dan bermunajat agar Allah SWT mengurniakan kesejahteraan serta memelihara warga Wilayah Persekutuan dan negara Malaysia amnya dari segala bencana dan wabak yang melanda," katanya kenyataan itu.