KOTA BHARU: Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) bakal mewujudkan Pasukan Mencari dan Menyelamat di Gunung dan Gua (Mocsar) di Gunung Stong, Kuala Krai dan Gunung Tahan, Pahang.

Ketua Pengarah JBPM Datuk Seri Mohammad Hamdan Wahid berkata langkah itu susulan kejayaan mewujudkan Mocsar yang dianggotai 35 orang yang dilantik secara berelaun sebagai Pegawai Bomba Bantuan (PBB) di Gunung Kinabalu, Sabah.

Katanya PBB bertugas sebagai petunjuk arah serta jalan selamat kepada pendaki di gunung selain menjadi penyelamat atau pengerak balas utama (responder) awal sebelum pihak bomba tiba sekiranya berlaku sebarang kejadian tidak diingini.

"Sekiranya berlaku apa-apa kejadian, mereka yang dilantik ini akan terus menukar pakaian yang telah disediakan dan mempersiapkan diri mereka dengan peralatan keselamatan. Ia sekali gus dapat menjimatkan masa pihak bomba dalam operasi menyelamat tanpa perlu mendaki gunung terbabit.

"Setakat ini, kita lihat penubuhan Pasukan Mencari dan Menyelamat Gunung Kinabalu (Moscar) berjaya memandangkan PBB telah menjalankan banyak aktiviti penyelamatan. Oleh itu, kita akan laksanakan (Mocsar) di Gunung Stong selain akan meneliti untuk diwujudkan di Kuala Tahan, Pahang kerana kawasan itu menjadi tumpuan orang ramai," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas hadir Majlis Penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Tahun 2021 dan Sijil Perkhidmatan 30 Tahun JBPM Kelantan di sini hari ini yang turut dihadiri Pengarah JBPM Kelantan Jainal @ Zainal Madasin.

Mengulas lanjut, Mohammad Hamdan berkata selain Mocsar pihaknya turut mewujudkan Safety Water and Rescue Team (SWART) yang terdiri daripada komuniti setempat untuk menjadi 'mata dan telinga' JBPM bagi melakukan pemantauan di kawasan berisiko terutama di pantai.

Katanya pasukan SWART yang ditubuhkan di Kelantan membabitkan dua pasukan di Tok Bali dan Bachok, selain dua pasukan di Terengganu iaitu di Marang dan Besut menjadi penanda aras serta model untuk pihaknya memperluaskan ke negeri-negeri lain yang kini telah diikuti oleh Sarawak.

"Mereka menerima elaun sebanyak RM8 untuk satu jam dengan menjalankan fungsi sebagai pemantau dan pemerhati JBPM di kawasan badan air seperti air terjun, pantai, sungai dan tasik yang sering menjadi tumpuan ramai,".

"Sekiranya berlaku apa-apa kecemasan yang melibatkan kelemasan, mereka menjadi responder awal selain mereka turut membantu JBPM untuk memberi nasihat dan petunjuk kawasan yang berisiko atau selamat untuk dikunjungi memandangkan kebanyakan pengunjung tidak mengetahui keadaan topografi dan geografi lokasi," katanya.

-- BERNAMA