KUALA LUMPUR:Jenayah berteknologi tinggi dilihat antara perkara yang perlu diberi perhatian dalam usaha negara memerangi rasuah.

Timbalan Presiden Pemerhati Rasuah Malaysia, Datuk Dr Mazlan Ahmad berkata, berbeza dengan jenayah rasuah yang berlaku 10 tahun lalu, situasi hari ini memerlukan kerajaan dan pihak berkuasa memikirkan untuk membangunkan teknologi yang mampu menyaingi kelicikan pihak tidak bertanggungjawab.

"Dalam jenayah rasuah, amat penting untuk kita tutup setiap ruang dan peluang yang dimiliki penjenayah.

"Di bawah pimpinan Datuk Seri Azam Baki sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), banyak penambahbaikan dan inisiatif yang dilaksanakan dalam usaha memperkemaskan dan memperbaiki tahap kecekapan dan keupayaan mereka.

"Dalam masa yang sama, semua pihak perlu mengambil peranan masing-masing kerana usaha menangani rasuah ini adalah tanggungjawab semua pihak, termasuk pihak swasta dan anggota masyarakat," katanya ketika muncul dalam program Buletin AWANI.

Mengulas pengakuan bersalah Goldman Sachs Malaysia dalam skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Dr Mazlan melihat ia satu perkembangan positif dan membuktikan tiada pihak akan terkecuali dalam sistem perundangan negara.

"Saya yakin kerajaan dan SPRM telah melaksanakan amanah mereka dengan sebaik mungkin. Dengan perkembangan ini, kita boleh membuat tuntutan lebih daripada apa yang telah dipersetujui," tambahnya.

Terdahulu, Goldman Sachs Malaysia pada Khamis mengaku bersalah terhadap konspirasi untuk melanggar undang-undang Akta Pencegahan Rasuah Pegawai Asing (Foreign Corrupt Practices Act) di Amerika Syarikat (AS) dalam skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).