KUALA LUMPUR: Bekas juara remaja dunia, Goh Jin Wei, terus mengejar impian ke Sukan Olimpik Paris 2024 selepas mengatasi halangan pusingan pertama acara perseorangan wanita di kejohanan badminton Terbuka Malaysia, hari ini.

Pemain profesional negara berusia 23 tahun itu,yang masih belum pulih sepenuhnya sejak menjalani pembedahan kolektomi pada 2019 akibat sakit perut, menewaskan pemain Taiwan, Sung Shuo Yun 21-18, 21-11 di Axiata Arena di sini.

Bagaimanapun, Jin Wei, yang kini menduduki ranking ke-31 dunia, bakal berdepan tugas berat pada pusingan kedua, esok, menentang pilihan ketujuh Gregoria Mariska Tunjung dari Indonesia, yang mara selepas menewaskan Natsuki Nadaira dari Jepun 20-22, 21-18, 21 -14.

Bercakap kepada pemberita selepas perlawanan, Jin Wei berkata beliau sedang memaksimumkan latihannya untuk meningkatkan kecergasan dan kemahiran serta berlatih bersama rakan sepelatih lelaki kerana masih perlu mengejar kelompok 30 pemain terbaik dunia.

"Walaupun menggunakan tempoh cuti sebulan untuk persiapan, saya masih rasa seperti tidak cukup kerana pada satu ketika saya rasa kehilangan fokus. Esok berhadapan dengan Gregoria, dia lebih berpengalaman, tetapi saya menantikan itu.

"Saya benar-benar berusaha sehabis baik untuk melebihi batasan saya setiap hari tetapi masih dalam proses. Matlamat utama saya adalah Olimpik,,,sengat positif mengenainya," katanya.

Juara dunia junior wanita pada 2015 dan 2018 itu mempunyai peluang cerah untuk layak ke Paris 2024, menduduki tempat ke-28 dalam kelayakan Olimpik.

Jika Jin Wei meneruskan prestasi cemerlangnya di kejohanan tempat sendiri, beliau akan memperoleh lebih banyak mata berharga untuk menaiki anak tangga dengan mengambil kira status Super 1000 Terbuka Malaysia.

Pemain wanita terbaik negara seterusnya dalam ranking itu ialah K. Letshanaa (63), diikuti oleh S. Kisona (85) dan Wong Ling Ching (93).

Mengikut kriteria kelayakan Paris 2024, sejumlah 35 tempat kuota, satu tempat negara tuan rumah dan dua tempat global diperuntukkan untuk acara perseorangan.

Sebuah negara hanya boleh mempunyai maksimum dua pemain dalam satu kategori perseorangan jika kedua-duanya berada di kedudukan 16 teratas pada penghujung tempoh kelayakan Race to Paris pada 28 April.

-- BERNAMA