KUALA LUMPUR: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) telah memuktamadkan sebuah Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Direktorat Jenderal Bea dan Cukai Republik Indonesia (DJBC) pada Rabu.

MoU tersebut akan menguntungkan pengeksport dan pengimport kedua-dua negara dan akan menyumbang kepada peningkatan jumlah perdagangan antara Malaysia dan Indonesia.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz menjelaskan MoU tersebut akan memperkukuhkan kerjasama terutamanya dalam menangani isu-isu perdagangan berkaitan dengan hal-hal perkastaman antara dua negara.

“Dengan termeterainya MOU ini, hubungan di antara Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Republik Indonesia yang diwakili oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Direktorat Jenderal Bea dan Cukai (DJBC)
Indonesia dari segi pentadbiran dan penguatkuasaan antara lainnya, akan terus diperkasakan.

"Pelaksanaan MOU ini juga pastinya akan menguntungkan pengeksport dan pengimport kedua-dua negara dan akan menyumbang kepada peningkatan jumlah perdagangan antara Malaysia dan Indonesia,” katanya.

Ia juga mempromosikan penggunaan piawaian-piawaian antarabangsa dan juga amalan-amalan terbaik berkaitan dengan hal-hal perkastaman yang menjurus ke arah merealisasikan pembangunan ekonomi negara.

MoU itu juga dapat mengukuhkan pembangunan sumber manusia dan pembangunan kepupayaan bagi memodenkan amalan-amalan perkastaman dalam pentadbiran kastam kedua negara.

Selain itu, ia juga mempromosikan kerjasama fasilitasi perdagangan melalui pembangunan teknikteknik perkastaman dan juga aplikasi ICT di dalam kerjasama perkastaman selain mengusahakan kerjasama ke arah pelaksanaan World Customs Organization (WCO) SAFE Framework of Standards yang meliputi pertukaran maklumat perkastaman.

MOU ini yang berbentuk Smart Partnership akan mewujudkan situasi win-win yang merupakan salah satu syarat utama persetujuan Memorandum di antara Kerajaan Malaysia dengan Kerajaan Republik Indonesia.