BATU PAHAT: Kerajaan negeri mengalukan-alukan bantuan daripada Kerajaan Persekutuan dan negeri-negeri yang tidak terjejas banjir bagi membantu Johor yang kini berhadapan dengan angka mangsa banjir yang luar biasa.

Menteri Besarnya Datuk Onn Hafiz Ghazi berkata kesemua agensi yang terlibat kini sedang berhempas pulas membantu memandangkan banjir telah melanda keseluruhan negeri melibatkan 33,000 mangsa banjir di 10 daerah.

"Semalam bersama Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi), saya minta juga supaya tambahan dari segi jentera ataupun petugas-petugas daripada negeri-negeri lain yang tak terlibat dengan banjir contohnya Jabatan Kebajikan Masyarakat dan sebagainya.

Kalau kita tengok hari ini, kawasan Yong Peng ini pun, jumlah keluarga (yang terjejas banjir) (juga) sedang meningkat dan saya bersimpati melihat keadaan petugas-petugas kita walaupun bersemangat lagi tapi sudah tiga hari tidak tidur ni, jadi mereka keletihan," kata beliau kepada pemberita selepas melawat pusat pemindahan sementara (PPS) Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Yong Peng 1, di sini, hari ini.

Selain itu, menjawab mengenai dakwaan kelewatan mangsa menerima bantuan, Menteri Besar berkata semua agensi telah digerakkan daripada hari pertama banjir, cuma terpaksa berhadapan dengan angka mangsa yang luar biasa.

"Banyak (bantuan) yang sudah sampai, tapi yang terkurang itu kita sedang selesaikan di peringkat negeri (yang mana) penyelarasannya memang kita buat setiap hari," kata Ahli Dewan Undangan Negeri Machap itu.

Pada masa sama, beliau berkata banyak NGO dan syarikat telah membantu dari segi pakaian, selimut, makanan dan sebagainya.

"Kita ucapkan jutaan terima kasih dan untuk rakyat Johor secara keseluruhan, kekal bersabar tenang dan juga tabah dalam ujian yang cukup getir ini," kata beliau.

-- BERNAMA