KUALA LUMPUR: Prestasi jualan kenderaan memberangsangkan pada suku pertama tahun ini bukan sesuatu mengejutkan kerana ia susulan asas jualan yang sangat rendah pada suku sama tahun lepas.

Menurut penganalisis automotif, Shamsul Yunos, asas yang rendah pada suku pertama 2020 disebabkan penutupan ekonomi dunia susulan penularan COVID-19.

“Prestasi jualan syarikat tempatan selari dengan syarikat dunia yang mana di negara lain syarikat pengeluar kenderaan merekodkan jualan dua angka untuk suku pertama 2021.

“Ini disebabkan perbandingan yang dibuat dengan suku pertama 2020 yang mempunyai asas yang rendah.

“Suku pertama 2020 menyaksikan hampir semua pasaran berdepan perintah berkurung kerana waktu itu pandemik baru sahaja menular,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Shamsul, bagaimanapun berkata, industri automotif tempatan akan berdepan cabaran susulan kekurangan bekalan komponen.

“Industri berdepan kekangan bekalan terutamanya semi konduktur yang mana kalau kita lihat syarikat sekarang terpaksa mengurangkan pengeluaran (kerana bahan mentah kurang).

“Ini kerana mereka mempunyai stok yang sedikit kerana sudah membatalkan pesanan sewaktu penutupan ekonomi berlaku,” katanya.

Shamsul berkata, cabaran itu akan dihadapi kebanyakan syarikat yang menjalankan Pemasangan Secara Tempatan (CKD) kerana tempahan komponen mereka memakan masa berbulan.

“Cuma pengeluar seperti Proton dan Perodua mempunyai volum (tempahan) lebih besar di Malaysia dan sebarang kekangan bekalan komponen akan menjejaskan pengeluaran mereka,” katanya.

Terdahulu Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad berkata, jumlah keseluruhan industri (TIV) sehingga Mac 2021 mencatatkan peningkatan sebanyak 31 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu.

“Jualan kenderaan pada tahun ini sehingga Mac adalah sebanyak 139,499 unit berbanding tempoh yang sama pada tahun lepas iaitu 106,596 unit.

“Sementara itu, jumlah jualan kenderaan bagi Februari adalah 30 peratus lebih tinggi berbanding Januari, manakala jualan pada Mac 2021 pula menunjukkan peningkatan sebanyak 49 peratus berbanding Februari,” katanya kepada Sinar Harian.