KOTA KINABALU: Jumlah mangsa yang terjejas banjir di Sabah kini meningkat kepada 1,958 berbanding 1,826 yang dilaporkan petang semalam.

Menurut kemas kini Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Sabah, jumlah tersebut membabitkan seramai 733 ketua isi rumah (KIR).

Katanya, setakat jam 8 pagi ini, jumlah mangsa terjejas banjir di Tenom tidak menunjukkan perubahan, iaitu seramai 1,608 daripada 638 keluarga.

"Bagaimanapun, jumlah mangsa banjir di Beaufort telah meningkat kepada 350 mangsa daripada 95 keluarga, berbanding hanya 218 mangsa yang dilaporkan semalam," katanya menerusi kenyataan hari ini.

Sementara itu, sebanyak 17 Pusat Pemindahan Sementara (PPS) telah diaktifkan bagi menempatkan mangsa-mangsa yang terjejas akibat banjir di kedua-dua daerah ini.

Selain daripada Dewan Selagon, terdapat penambahan satu lagi PPS yang telah di buka di Beaufort, iaitu Dewan DSP Dun Banir.

Sementara di Tenom, kekal dengan 15 PPS aktif, iaitu Dewan Kebudataan Mandalom Lama, Rumah Kebudayaan Ponontomon dan Dewan Mini Jinuim Jimin, antara lain.

Dalam pada itu, kemas kini berkenaan turut menyatakan bahawa trend semasa banjir di Sabah adalah kekal setakat ini.