KUALA LUMPUR: Seorang jurutera didenda RM1,500 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana menghalang tugas anggota polis dengan enggan mengemukakan dokumen pengenalan diri dan mengeluarkan kata-kata kasar berunsur provokasi, tiga hari lepas.

Majistret S. Mageswary menjatuhkan hukuman itu terhadap B. Karthikeyan, 31, yang mengaku bersalah atas pertuduhan tersebut dan memerintahkannya menjalani hukuman penjara sebulan sekiranya gagal membayar denda.

Tertuduh didakwa menghalang Inspektor KV. Suresh daripada menjalankan tugas dengan enggan mengemukakan dokumen pengenalan diri dan mengeluarkan kata-kata kasar berunsur provokasi yang berbunyi, "Eh, you poliskan. U check la sendiri" semasa ditanya mengenai laporan polis yang pernah dibuat.

Kesalahan itu dilakukan di Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields pada jam 5 pagi, Sabtu lepas mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah seksyen sama yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda maksimum RM10,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, B. Sareeka memohon hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada tertuduh agar tidak melakukan kesalahan sama.

Peguam SK Loges yang mewakili Karthikeyan memohon hukuman denda yang rendah kerana anak guamnya menanggung keluarga dan insaf serta kesal atas perbuatan dilakukan.

" Pengalaman direman selama tiga hari juga telah memberi pengajaran kepada anak guam saya," katanya dan menambah anak guamnya tidak mempunyai rekod kesalahan lampau.

Di mahkamah sama, Karthikeyan mengaku tidak bersalah atas pertuduhan gagal mengemukakan dokumen pengenalan diri untuk pemeriksaan pihak polis, di lokasi dan tarikh yang sama.

Pertuduhan dikemukakan di bawah Peraturan 25 (1) (N) Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990 yang membawa hukuman maksimum tiga tahun penjara atau denda maksimum RM20,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Mageswary membenarkan Karthikeyan diikat jamin RM800 dengan seorang penjamin dan menetapkan 21 Mac ini untuk sebutan kes bagi serahan dokumen.

-- BERNAMA