BAGAN DATUK: Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (K-KOMM) mahu berjumpa dengan penggiat industri muzik terlebih dahulu bagi mendapatkan pandangan mengenai cara terbaik untuk menjaga kebajikan mereka.

Hasrat itu, tegas Timbalan Menterinya, Datuk Zahidi Zainul Abidin, selaras dengan cadangan kerajaan untuk menubuhkan Perbadanan Industri Muzik Malaysia (PIMM).

Menurut beliau, walaupun penggiat muzik dibayar royalti melalui tiga badan, namun, tiada badan khusus yang menjaga kebajikan mereka sepertimana Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) memperjuangkan nasib golongan pelakon.

Ketiga-tiga badan yang diberi tanggungjawab mengagihkan kutipan royalti pemuzik tempatan ialah Badan Perlindungan Hakcipta Karyawan Malaysia (MACP), Persatuan Pemuzik Malaysia (PPM) dan
Recording Performers Malaysia Berhad (RPM).

“Ketiga-tiga badan ini mewakili untuk menjaga artis tetapi kita lihat masih ada yang tak dapat kita penuhi, ada artis-artis yang tidak puas hati dengan persatuan-persatuan mereka.

“Jadi kita akan ada perjumpaan dengan artis, apa cara dan kehendak mereka. Kita akan berjumpa untuk memberi pandangan sebelum kita tubuh Perbadanan Industri Muzik Malaysia (PIMM). Apa cadangan mereka nak, contohnya kalau mereka tak puas hati?” kata Zahidi.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada program Ziarah Kasih ke kediaman seniman veteran, Datuk M Daud Kilau di sini, pada Selasa.

Dalam kunjungan itu, Zahidi turut menyampaikan sumbangan pelbagai pihak, termasuk wang tunai kepada penyanyi yang diberi gelaran Raja Gelek Malaysia.

Sementara itu, kata Zahidi, pihaknya telah meminta ketiga-tiga badan itu untuk mengatur perjumpaan  dengan ahli-ahli mereka secepat mungkin.

Sebelum ini, K-KOMM menubuhkan Task Force Industri Kreatif yang antara lain mengambil kira beberapa isu antaranya caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) serta perlindungan insurans bagi golongan artis dan penggiat seni.

Selain itu, badan itu turut berusaha untuk membantu meningkatkan profesionalisme golongan berkenaan.