KUALA LUMPUR: Pandemik COVID-19 telah memberi gambaran sebenar betapa pentingnya sistem pendidikan negara dirombak semula.

Ia selepas sembilan tahun Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (MEB) dilancarkan, tahap pencapaian pendidikan negara masih berada pada tahap yang sama, seperti dilaporkan Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA).

Setiausaha Kehormat, Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (PAGE), Tunku Munawirah Putra menegaskan, sudah tiba masanya menjadikan kurikulum pendidikan negara lebih kompak mengikut penanda aras ditetapkan PISA.

Berikut antara cadangan beliau:-

1. Laporan-laporan dan langkah-langkah penambahbaikan yang telah disediakan di dalam Pelan Pendidikan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 adalah amat menyeluruh dan terperinci. Memang ia satu pelan yang baik.

2. Masalah yang sedia ada yang dialami sistem pendidikan memang rumit dan bukan senang untuk diselesaikan. Malah, ia menjadi beban yang menghalang kemajuan. Namun masalah-masalah ini perlu ditangani. Buang yang keruh, ambil yang jernih.

3. Kaedah lama, tidak efektif harus dibuang kerana ia tidak boleh lagi digunapakai. Janganlah mengekalkannya atau membiarnya kerana ia satu kebiasaan atau menepati format atau KPI yang langsung tidak membawa faedah kepada pelajar atau guru mengajar.

4. Kakitangan Kementerian Pendidikan perlu berkomunikasi dengan matlamat untuk mencari penyelesaian yang akan menguntungkan pembelajaran anak-anak, cara pengajaran dan mementingkan pencapaian kecekapan di dalam sukatan pelajaran perlu dikuasai. Atau persoalannya juga ialah - adakah sukatan pelajaran sekarang masih relevan untuk menyediakan pelajar untuk Industri revolusi 4.0? Adakah ia dapat mencapai penanda aras PISA yang disasarkan?

5. Guru-guru perlu didorong, diberi motivasi dan latihan yang efektif. Guru-guru tidak wajar menerima sekadar perintah sahaja. Maklum balas serta masalah yang dihadapi mereka juga perlu penyelesaian. Seperti masalah infrastruktur tiada makmal sains atau rangkaian internet yang baik untuk menjalankan PDPR buat masa pandemik ini, contohnya.

6. Harus tegas dalam menangani kes berat dan rumit seperti ketidak-hadiran guru, kakitangan yang mempunyai kes polis, penyelewengan dapat perbelanjaan. Ketirisan dan rasuah di dalam perbelanjaan amat merugikan para pelajar. Ia adalah satu penindasan yang tidak boleh di tolak-ansur. Mereka harus dihukum dan pencen mereka perlu dibatalkan.