ALOR GAJAH: Seorang kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun ditemukan lemas dalam kejadian di sebuah taman tema air, di sini, pada Selasa.

Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Arshad Abu berkata, mangsa, Puteri Sofea Hanis Dania Jamaluddin dikatakan hadir beriadah di taman tema berkenaan bersama ibunya serta 78 keluarga lain dari Komuniti Kampung Sungai Tuan Seth, Tanjung Sedili, Kota Tinggi, Johor.

“Pihak polis awalnya menerima panggilan telefon kira-kira pukul 3.15 petang daripada bahagian kecemasan Hospital Alor Gajah, memaklumkan mangsa telah lemas dan tidak sedarkan diri.

“Semasa kejadian lemas itu berlaku, petugas taman tema air berkenaan telah melakukan bantuan menyelamat sebelum membawa mangsa ke Hospital Alor Gajah untuk mendapatkan rawatan.

“Siasatan awal mendapati, keluasan kolam lebih kurang 445 meter persegi yang mana kolam berkenaan akan berombak selama 10 minit dalam tempoh setiap 20 minit dan kejadian dipercayai berlaku di pinggir kolam berdekatan dengan pulau buatan dengan kedalaman kira-kira satu meter,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan, di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, ujarnya, kanak-kanak itu bersama ibunya serta komuniti tempat tinggalnya bergerak pada pukul 6.45 pagi sebelum tiba di taman tema berkenaan pada jam 11 pagi dan meneruskan aktiviti riadah.

Mangsa sepatutnya dijadual pulang semula ke rumah pada hari yang sama dan hasil bedah siasat mendapati punca kematian adalah disebabkan lemas.

“Pengerusi Jawatan Kuasa Program Ukhwah Santai tersebut menyatakan bahawa program berkenaan hanya diadakan sehari sahaja dan tidak bermalam .

“Siasatan setakat ini mendapati tiada unsur jenayah dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut,” tambahnya.