IPOH: Kapal Diraja (KD) Mahawangsa milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah melengkapkan pelayaran misi ulang bekal untuk pasukan Batalion Malaysia (MALBATT) 850 yang sedang bertugas di Lubnan.

Bahagian Komunikasi Strategik, Markas Pemerintahan Armada Barat, dalam kenyataan, memaklumkan misi pertama berjaya dicapai apabila kapal tiba di Beirut, Lubnan, pada 2 Jan lalu setelah belayar selama 34 hari di lautan.

Markas tersebut memaklumkan itu misi kedua pula berjaya dilaksanakan denganmenyertai International Fleet Review (IFR) di Cox's Bazar, Bangladesh, pada 6 hingga 9 Dis lalu yang menghimpunkan sebanyak 28 buah angkatan laut sahabat dari seluruh dunia.

"Penugasan yang julung kalinya dilaksanakan oleh kapal logistik TLDM adalah bertepatan dengan teras ketiga Panglima Tentera Laut iaitu meningkatkan intergrasi dan sokongan kepada aspek kebersamaan.

"Selain misi ulang bekal MALBATT-850, kapal turut melaksanakan misi memperkasakan diplomasi pertahanan negara sepanjang pelayaran," menurut kenyataan berkenaan.

Kenyataan itu menambah KD Mahawangsa turut berpeluang memperkasakan diplomasi pertahanan dengan Tentera Laut India (TLI) semasa pelayaran pulang melalui lawatan operasi di Kochin pada 28 hingga 31 Jan lalu serta melaksanakan Passing Exercise (PASSEX) bersama INS Savitri pada 5 Feb lalu.

"Misi ulang bekal MALBATT-850 yang dilaksanakan kali ini adalah berskala sederhana serta berdasarkan kepada kapasiti dan kemampuan KD Mahawangsa.

"Walaupun berjaya dilaksanakan serta membuktikan komitmen TLDM, namun tidak boleh bergantung harap kepada aset sedia ada sekiranya terdapat peluang ulang bekal berskala besar," menurut kenyataan itu.

Markas tersebut memaklumkan keupayaan bantuan logistik TLDM boleh dipertingkatkan dengan kehadiran kapal Multi-Role Support Ship (MRSS) dengan keupayaan yang lebih tinggi dan misi sedemikian boleh dilaksanakan dengan lebih pantas dan berskala besar.

-- BERNAMA