Kerajaan negeri Kedah telah melaksanakan proses permohanan bagi mendapatkan 200 menara telekomunikasi baharu untuk dibina dalam menyelesaikan masalah berkaitan capaian internet yang "tenat" di beberapa daerah di negeri Jelapang Padi itu.

Menurut Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor, usul berkaitan telah pun dikemukakan dalam pertemuan bersama Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) kira-kira dua minggu lalu.

Tambahnya, kerajaan negeri amat prihatin terhadap situasi semasa yang dihadapi penduduk terutama di Padang Terap, Baling dan Sik memandangkan kemudahan internet merupakan satu keperluan yang sangat penting dalam era ini.

Bagaimanapun, menurut beliau ketika ini beberapa perkara menjadi pertimbangan pihak swasta dalam melaksanakan perkara terbabit terutama mengenai kos dan pulangan pelaburan susulan pembinaan menara komunikasi memerlukan belanja yang amat tinggi.

"Kita minta sekurang-kurangnya ada 200 lagi menara (telekomunikasi) baru untuk dibina di Kedah. Saya rasa lepas dapat 200 tu laju sikit kot.

"Mereka (SKMM tunjuk maklum balas positif) dimaklumkan SKMM ada dana luntuk membina menara yang (beri) perkhidmatan (komunikasi) untuk orang ramai. Menara ni memang mahal, struktur dalam RM200,000 tapi peralatannya RM1.3 juta," jelasnya.

Sanusi berkata demikian ketika ditemui media selepas melakukan lawatan di Tahfiz Darul Ulum Ar-Rahimiyah, Jitra pada Ahad.

Ogos lalu, tinjauan Astro AWANI di sekitar Pekan Kupang, Baling mendapati rata-rata golongan ibu bapa tidak bersetuju proses pembelajaran secara atas talian boleh menjadi alternatif terbaik jika sekolah ditutup susulan penularan wabak COVID-19.

Menurut mereka, perkara terbabit amat memberi kesan besar kepada penduduk terutama di kawasan pendalaman di daerah berkenaan memandangkan tahap capaian internet yang sangat lemah yang bakal menjejaskan penglibatan murid dalam setiap sesi pembelajaran yang dilaksanakan pihak pengurusan sekolah.