SUNGAI PETANI: Kerajaan Negeri Kedah bercadang untuk menganjurkan satu lagi acara permotoran Disember ini susulan sambutan luar jangkaan yang diterima terhadap program Kedah Motor Fest yang diadakan di Dataran Amanjaya Mall, di sini, hari.

Menteri Besar Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata program Kedah Motor Fest itu berjaya menghimpunkan peminat-peminat permotoran dari negeri ini serta penyertaan daripada negeri-negeri lain yang membabitkan pelbagai kategori motosikal.

"Kehadiran begitu ramai, setakat pukul 2 petang tadi, kira-kira 16,000 pengunjung yang hadir...kita mengalu-alukan penyertaan semua kategori termasuklah vespa, vintage, cup, superbike...program ini juga mencakupi semua peminat permotoran yang bukan hanya dari negeri ini tetapi juga negeri lain.

Saya berharap program seperti ini dapat diadakan secara berkala, saya fikir bulan Disember ini akan diadakan satu lagi program seperti ini," katanya selepas merasmikan program Kedah Motor Fest sempena Karnival Prihatin Negara di Dataran Amanjaya Mall di sini hari ini.

Sementara itu, Pengarah Program Kedah Motor Fest Nurul Amin Hamid berkata matlamat utama penganjuran program berkenaan adalah untuk menghimpunkan dan menyatu-padukan anak-anak muda serta peminat dunia permotoran.

"Dalam kalangan peminat motosikal ada kumpulan-kumpulan mereka tersendiri contohnya peminat motosikal jenis Ysuku, RXZ, RS, vespa dan lain-lain lagi...menerusi program ini kita turut menyelitkan juga agenda dakwah untuk anak-anak muda serta perkongsian daripada pimpinan anak muda mengenai belia mahir dan keperluan belia masa kini.

Walaupun acara permotoran ini memenuhi keperluan anak muda namun kita turut menekankan aspek keselamatan semasa menunggang dan kita turut membawa beberapa orang ikon khususnya dalam sukan permotoran untuk mendidik anak-anak muda agar menunggang dengan selamat," katanya.

Karnival Prihatin Negara anjuran Kementerian Belia dan Sukan dengan kerjasama Pejabat Menteri Besar Kedah dan Pejabat Exco Kerajaan Negeri yang berlangsung selama tiga hari berakhir hari ini dengan mencatatkan kehadiran lebih 50,000 pengunjung.

-- BERNAMA