SELAGI ada kudrat, penoreh getah di Sik, Kedah ini akan terus mengerah tulang empat kerat bagi memastikan perut setiap ahli keluarga terisi dengan setiap rezeki yang diterima.

Jauh di sudut hati, mereka sedar bahawa hasil yang diusahakan dengan berhempas-pulas setiap hari itu mungkin tidak setimpal dengan tenaga yang telah dicurahkan.

Jika cuaca baik, sebahagian mereka hanya mampu mendapat pendapatan kira-kira RM400 sahaja sebulan, dan keadaan menjadi lebih buruk ketika musim hujan terutama tengkujuh setiap tahun.

Namun mereka tiada pilihan selain perlu meneruskan rutin harian bermandi peluh sejak awal pagi demi sesuap nasi.

Mereka bukanlah tidak bersyukur, namun realitinya isu harga getah yang kini hanya RM2.20 sekilogram terus menghimpit golongan itu ke dalam lembah kemiskinan.

Niat di hati sememangnya mahu menyajikan keluarga dengan juadah yang enak setiap hari, namun apakan daya, rezeki yang ada kini mungkin hanya cukup untuk membeli beras sekampit sahaja.

Senang cerita, 'cukup-cukup makan' saja pendapatan mereka setiap hari.

Belum lagi mengambil kira faktor musim tengkujuh, hidup terus dalam kebuntuan mengenangkan apa rezeki yang mampu dibawa pulang untuk ahli keluarga.

<iframe  data-cke-saved-src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=314&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fastroawani%2Fvideos%2F1503215227091550%2F&show_text=false&width=560&t=0" src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=314&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fastroawani%2Fvideos%2F1503215227091550%2F&show_text=false&width=560&t=0" width="560" height="314" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share" allowFullScreen="true"></iframe>

Di sebalik kesusahan itu, golongan penoreh yang ditemui Astro AWANI ketika tinjauan isu rakyat sempena Pilihan Raya Negeri (PRN) Kedah, masih lagi mampu untuk tersenyum.

Berkongsi kisah, Abdul Khalid Abdul Rani menyifatkan pendapatan penoreh ketika ini tidak begitu berbaloi dengan kudrat dicurahkan, sedangkan keadaan ekonomi terus mencabar.

“Kalau musim tengkujuh memang pernah penoreh hanya boleh memotong tujuh hari sahaja dalam sebulan dan pendapat hanya mencecah RM210. Berbaloi atau tidak untuk nak tanggung makan minum sekeluarga?

“Paling banyak saya rasa pun dalam RM400 sebulan... inilah pendapatan yang paling tinggi penoreh kita boleh dapat (sebulan). Bayangkan penoreh yang warga emas macam mana kerana kemampuan mereka pun dah terhad,” katanya ketika ditemui Astro AWANI baru-baru ini.

Menurutnya, harga getah terus menjunam, sedangkan pendapatan yang diperoleh perlu dibahagi pula dengan pemilik kebun.


Bagi Zamri Ghazali yang sudah menoreh selama berbelas tahun, simpati daripada anak-anak terpaksa ditagih meskipun beliau sedar mereka juga mempunyai bebanan yang perlu ditanggung.

“Bukan semua penoreh ada pokok sendiri. Maknanya kalau dapat kita memang perlu bahagikan untung kepada tuan tanah, jadi berapa sahaja yang kami dapat dari hasil menoreh?

“Cukup tak cukup (pendapatan) kita terpaksa hadaplah, nak buat macam mana lagi… kadang-kadang memang ada anak-anak bantu tetapi mereka pun ada tanggungan sendiri nak bayar macam-macam,” katanya.

Tersepit dalam kesusahan, ada kalanya mereka terpaksa mengambil upah membuat kerja sampingan untuk menampung kehidupan walaupun ada harinya mereka tewas.

Mereka tiada pilihan, usaha tenaga malah perlu digandakan kerana tidak mampu menatap wajah anak-anak yang setiap hari menanti di pintu rumah mengharapkan rezeki yang dibawa pulang.

Sementara itu, Fauzi Abdullah pula berpendapat, perlu ada campur tangan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim agar penyelesaian yang tuntas dapat dibuat bagi mengatasi isu harga getah yang telah melarat sekian lama.

“Pendapatan yang penoreh dapat hanya mampu untuk nak beli beras, ikan... lauk-lauk lain mungkin tak mampu nak dibeli dengan cabaran ekonomi sekarang. Maka saya syorkan Perdana Menteri campur tangan untuk pastikan harga getah menjadi stabil,” luahnya.

Rata-rata mereka yang ditemui menzahirkan rasa rindu terhadap harga getah yang dahulunya mampu mencecah RM8 sekilogram.

Hakikatnya, penoreh getah akan terus terperangkap dalam kepompong kemiskinan sekiranya tiada usaha secara menyeluruh untuk membantu golongan ini.

Jika nasib golongan ini tidak dibela, adakah usaha untuk menokhtahkan miskin tegar yang diikrar oleh Perdana Menteri dapat direalisasikan?