KUALA LUMPUR: Kejayaan pendidikan sepanjang hayat tidak perlu diukur dengan peluang pelajar masuk ke sekolah berasrama penuh (SBP) atau Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) selepas Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Razali Ibrahim berkata, perubahan situasi itu membantu transformasi pendidikan yang ingin dibuat oleh kerajaan hari ini.

"Bukan hanya asas kepada kejayaan satu-satu peperiksaan. Ini permulaan kepada satu transformasi pendidikan dalam negara yang perlu melibatkan semua pihak bagi menentukan kejayaannya.

"Kalau tidak kita akan ada sekali lagi, situasi separuh masak, inisiatif yang hendak dilakukan dan akhirnya anak-anak kita menjadi mangsa, saya tidak mahu itu berlaku," katanya semasa sidang video pada Rabu.

BACA: UPSR hanya lahirkan pelajar mahu dapat 'A' - NUTP

BACA: 
Pemansuhan UPSR: Kemenangan besar transformasi pendidikan negara

Terdahulu, Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Radzi Jidin memuktamadkan untuk memansuhkan UPSR mulai 2021.

Katanya, tiada peperiksaan ganti bagi ujian Murid Tahun Enam itu.

Sementara itu jelas Razali, asas pemansuhan UPSR termasuk bajet akan menjimatkan antaranya peruntukan penyediaan serta kertas soalan.

Ujarnya, penjimatan itu kini perlu dipulang balik kepada sistem pendidikan bagi kejayaannya.

Katanya, banyak perkara dapat dibuat termasuk dalam aspek teknologi maklumat, internet, bahan pendidikan yang memberi faedah kepada sistem pendidikan selepas pemansuhan UPSR.